Full version: Fikon
Nuttan
Hej, vilken underbar vårnatt! wub.gif

Åtta grader ännu och det doftar av VÅR!

Såg att fikonplantorna som stått i krukor på trädgårdslandet över vintern har små musöran - är de för tidigt? Det är självsådda plantor jag räddade in i krukor förra våren, måste kommit med komposten. Kul att de övervintrat utan skydd. Men bör man sätta dom i skuggan?
Tyr
Varför skulle det vara för tidigt? VA GLAD att det grott!!!!
Nuttan
Tänkte att det är en växt som har en annan tidsinställning än vad som är lämpligt för vårt klimat. Jag har ingen erfarenhet av fikon, kanske slår de ut u och fryser av eller nåt.

Jovisst blev jag glad förra året när de grodde helt oväntat i mängder. Det syntes rätt snabbt vad det var för plantor. Överblivna fikon på komposten antagligen.
Anders zon III
Om de är i krukor - ta in dem om det blir vinter igen, så kan de stå kvar i solen nu!

Mina fikonplantor har överlevt under snönivå ser jag, det är när de är höga som det blir svårt!

Har sett självsått fikon på Södermalm invid ett hus mellan några trottoarplattor, men det försvann med nån ogräsröjning i kvarteret...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon