Vi köpte ett hus för ett par år sen och sedan dess har trädgården förfallit totalt. Mycket har kommit emellan, barn och dylikt så vi har inte haft orken att ta itu med trädgården. Vi försökte odla grönsaker och kryddor i fjol men det slutade med att vi rensade med gräsklipparen då jag gravid i nionde månaden inte orkade rensa längre.

Tomten är 2500 kvadrat stor och ligger i fritidshusområde med åker och skog omkring. En mindre del av tomten är skogmark och resten är i nuläget plana ytor i två platåer.
Vi vill verkligen ta itu med trädgården eftersom det är så tråkigt att det ser ut så här, men vi vet också att latmasken kryper i ryggmärgen och vet vad vi behöver för att orka med.
Så. Vi har listat ut att vi bor precis i gränstrakten mellan zon 3 och 4. Ska man ta zon 4 växter för säkerhets skull då?
Sen behöver vi tips på växter vi kan välja: Fleråriga, icke-giftiga som kan övervintra ute.
Sen undrar jag om det finns nån möjlighet att här kunna lägga in bilder och få hjälp med att se vilka växter vi har på vår tomt. I fjol vattnade jag ivrigt vackra blommor tills grannarna påpekade att det var ogräs...

Hjälp oss att få en start, det känns så hopplöst att komma igång.