Latmask
Hej!

Vi köpte ett hus för ett par år sen och sedan dess har trädgården förfallit totalt. Mycket har kommit emellan, barn och dylikt så vi har inte haft orken att ta itu med trädgården. Vi försökte odla grönsaker och kryddor i fjol men det slutade med att vi rensade med gräsklipparen då jag gravid i nionde månaden inte orkade rensa längre. wub.gif

Tomten är 2500 kvadrat stor och ligger i fritidshusområde med åker och skog omkring. En mindre del av tomten är skogmark och resten är i nuläget plana ytor i två platåer.

Vi vill verkligen ta itu med trädgården eftersom det är så tråkigt att det ser ut så här, men vi vet också att latmasken kryper i ryggmärgen och vet vad vi behöver för att orka med.

Så. Vi har listat ut att vi bor precis i gränstrakten mellan zon 3 och 4. Ska man ta zon 4 växter för säkerhets skull då?

Sen behöver vi tips på växter vi kan välja: Fleråriga, icke-giftiga som kan övervintra ute.

Sen undrar jag om det finns nån möjlighet att här kunna lägga in bilder och få hjälp med att se vilka växter vi har på vår tomt. I fjol vattnade jag ivrigt vackra blommor tills grannarna påpekade att det var ogräs... biggrin.gif

Hjälp oss att få en start, det känns så hopplöst att komma igång.
mulle
Jag har två råd
- börja i liten, mycket liten, skala. En rabatt någonstans, ett buskage...
- låna trädgårdsböcker på bibban. Först böcker med mycket bilder av vackra trädgårdar så att du får en uppfattning om hur du vill ha det själv, sedan lånar du böcker om växter och deras skötsel och om hur man ska anlägga en trädgård.
Du kommer högst sannolikt att så småningom upptäcka att det hopplösa inte ligger i att komma i gång utan i att sluta!
Lycka till!
biggrin.gif
Mulle
fruberglund
Det går jättebra att lägga in bilder och fråga, fixa bara ett album och länka till det eller lägg in bilder direkt i inlägget.

Jag är också lat men mitt trädgårdsintresse har blivit så stort så jag gör sakerna bara för att det är så roligt och tänker inte ens på att det är jobbigt smile.gif

Det finns så mycket växter att välja på så det är svårt att ge några direkta tips men mina personliga favoriter är rosor, klematis, rododendron & pion. Perenner gillar jag massor men favoriter är nog riddarsporre, vårkrage, astilbe m.fl.

Gå gärna in på min hemsida, finns säkert fler som har hemsidor med många bilder också, och kolla på mina växter, kanske finns något ni tycker om smile.gif

http://www.broddstorp.info

Kolla också i andra medlemmars album, där finns mycket fint.

Välj gärna zon 4 om ni är osäkra så slipper ni ta hand om halvdöda växter. De flesta perenner är väldigt härdiga.

Lycka till!
lyckero
Hej!
Mitt tips är att satsa på lite större saker, som blommande träd och buskar. Man slipper mycket av ogräsrensningen, och barnen "råkar" inte plocka med sig lite större grejor. Dessutom fyller de upp ganska snabbt. Men ta inte så mycket på en gång, utan låt det vara lustfyllt och roligt. Det är så lätt att man tröttnar om det för med sig för mycket jobb. Själv har jag inte så stor erfarenhet av zon 4 (jag bor själv i zon 1), men flera sorters magnolia klarar sig högt upp i zonerna. Titta lite på vad som ser snyggt ut hos grannarna också, så behöver inte du vara pionjär i allt.
Hälsningar Elisabeth
Latmask
Tack ska ni ha för hjälpen allihop! Rart av er att svara och komma med råd.

Vi inledde trädgårdsmästeriet i dag med att köpa lite lökar, det blev två sorters lilja och tre dahlia. Dahliorna var så vackra så vi får ta oss i kragen och plocka upp dem till hösten. Visst är det väl så att man kan odla dem i en korg och sen plocka upp hela korgen? Det ska väl inte vara så besvärligt.

Rhododendron och klematis har vi tittat på och tyckt om, så det kan gott och väl hända att det blir. Vi har en framtida plan att ev bygga en låg stenmur runt tomten och tänkte bryta av den med rhododendron ev någonstans.

Träd och buskar är vi också inne på, det är så vackert med fina träd. Har ni något tips på en fin trädliknande buske som är låg och som passar bra i blomrabatter ev, jag tycker om att få in lite grönt bland alla blommor.
Latmask
Glömde förresten tillägga att det börjar redan kännas roligare när man såg hur mycket fint det finns. laugh.gif

Jag har redan börjat köra trädgårdsskämt till och med. Hon i växthandeln frågade vad xi har i vår trädgård och jag sa kirskål. Fram tills för ett år sen trodde jag kirskål var något man kunde köpa i grönsaksdisken. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Dahliorna bör förkultiveras ifall man vill ha blom under längre tid, vid direktplantering ute kommer de ofta igång ganska sent med blomningen men annars brukar de inte vara svåra, man behöver bara komma ihåg att ta upp dem när frosten sveder blasten på hösten.

Om du har mycket ogräs och vill testa grönsak/kryddväxtodling igen testa med att täcka marken i några år med marktäckväv så kvävs det mesta av ogräset. På markväven kan du exempelvis ställa pallkragar och fylla med köpejord och odla i så länge. Det går även bra att fortsätta odla i pallkragar (titta in i avd. pallkrageklubben)

Tips1: Späd kirskål är gott i pajer och piroger. Det ska även gå bra att koka soppa på den.

Tips2: Det finns en bok som heter latmansträdgården där du kanske också kan hitta ideer.

http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-37-12144-8.shtml
Latmask
Tack för tipsen! Det om att odla i pallkragar var ju riktigt fyndigt, det hade vi aldrig kommit på!

Jag tänkte sätta både liljorna och dahliorna i krukor i kväll, hon i handeln sa att man "ska" förkultivera båda.

Vi hade ev tänkt odla kryddor i stora krukor på altanen och täcka landet med svart plast i år för att ta död på ogräsen. Men detta med pallkragar var ju en idé. Det ska jag ta upp med sambon! Tack igen!
kerstin z5-6
Många som är nya på trädgård börjar som ni -med grönsaksland o kryddor -Nyttigt och ätbart , men MYCKET arbetskrävande .
Perennrabatter, gärna med inslag av robusta rosbuskar och andra prydnadsbuskar sköts på våren -då man gör en ordentlig genomgång -rensar bort att dött från hösten och rensar ogräs.
Sen klipper man den (förhatliga.) ) gräsmattan och täcker rabattens bara jord med-10 cm tjockt av gräsklippet .Tillför näring och hindrar ogräs -
Därefter handlar det om att njuta av blomprakten o rensa enstaka uppkomlingar-på hösten görs inget alls ! möjligtvis täcker man rhododenron o rosor med säckväv i mars -+ gödsel på våren .. sen börjar det om
Mycket mindre arbete än en gräsmatta som måste klippas 2-3 ggr / veckan ..
trädgård är roligt -om man gör det som är roligt där o stuntar i det man inte vill smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Lycka till !Välkommen hit
Hälsar
Ewa L
Tycker också du skall börja med buskar. Finns otroligt många olika. Bestäm eventuellt en färgskala eller två och utgå från det. Satsa gärna på robusta, med mer än en vacker period. Vår och höst ex.vis. Gärna lite olika höjd. Rejält med marktäckande växter vid buskarnas fötter = ingen rensning. Lite vårblommande lökar däri (planteras alltså i höst).

Om du gör ett par stycken sådana buskage, tycker jag inte du behöver satsa så mycket på tidskrävande rabatter ännu.
Buskagen kan växa lite år från år om du vill och sedan gå över i perenner... Och vips är du lika fast som vi. wub.gif
Svante, zon 1
Jag kan också rekommendera boken Latmansträdgården av Kerstin Engstrand:

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?is...isbn=9137125338

Jag kan bli lite matt av den höga ambitionsnivån i vissa trädgårdsböcker men den här boken har en lite mer avspänd stil.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon