TeliaNet
jag har hört ordet: grottmongo, det för tanknarna till en neandertalare i höftskynke och träklubba i högsta hugg.

vad har ni hört för skämtsamma/dumma knasiga/tokiga ord?
*16 kvm stor balkong!*
Generalknas, krypmyra och.. Ett engelskt. Men det är väl egentligen en mening..?
Iam going to open a can of whoopas.. ( vet inte hur det stavas, men betyder. Du kommer att få stryk )

Skitlöjligt... *ler*
TeliaNet
laugh.gif
jag tillägger: ajemen.

meningar som går att använda till allt är: "ja, det hoppas jag" & det är ju inte det, det handlar om.
Airamya
Jag vet inte om det här är sant, för min japanska är inte vad den en gång var (i ett tidigare liv tongue.gif )... Men jag hörde en gång nån som sa (hur blev det där nu då?) att det finns ett japanskt ord som betyder både ja, nej, kanske och jag vet inte. Det ordet skulle, enligt den som sa det, vara 'Mu'.

Men jag vet inte, det kanske är så o kanske inte. För att säga den meningen som jag just sa kan man ju eventuellt säga Mu istället då... Men det kan ju lika gärna vara osant som sant. Jag har just målat in mig i vinkelvolten... blink.gif

När jag nu tänker efter så blir nog inte Mu det dummaste ord jag hört utan snarare tvärtom... Jag kan nog ha användning för det.... Ja, jo, nej, kanske, javisst! wub.gif
amaira
Komemr inte på nåt dumt ord så här i brådrasket. Bare en användbar mening, apropå Airamyas inlägg om ja, jo, nej, kanske, javisst.

"Det låter sig sägas"
Det tycker jag säger allt laugh.gif
Betty
Jag tycker att det låter dumt när folk, mest ungdomar, säger att det suger när de menar att något inte är så bra. Extra dumt låter det när de menar att något är riktigt dåligt, alltså suger fett...
En sak till som jag tycker låter dumt är när folk säger jätteliten...
Lars-Olof Arvids
Ett dumt ord jag kommer att tänka på är "prydnadsdjur" som åtminstone förr var bibliotekets benämning på böcker om akvariefiskar. Även om de är vackra, bör djur aldrig ses enbart som prydnader utan som de levande varelser de är, individer med speciella behov o s v. Däremot passar benämningen bra på djur av t ex porslin.

Olle
Eva i Skåne
Jag har svårt för att folk använder ordet GÄNG till något annat än en grupp människor, men jag vänjer mig antagligen wink.gif

Men ett gäng pärmar, ett gäng buskar, ett gäng tidningar unsure.gif . Visst låter det dumt???
TeliaNet
CITAT (Betty @ 31-03-2005, 13:54)
Jag tycker att det låter dumt när folk, mest ungdomar, säger att det suger när de menar att något inte är så bra. Extra dumt låter det när de menar att något är riktigt dåligt, alltså suger fett...
En sak till som jag tycker låter dumt är när folk säger jätteliten...

det är väl ingenting laugh.gif
jag går i en klass varav en är dataspelstokig.
jag får höra speltermar från morron till kväll.
newbi, allianse, orcher, FF11, WOW[world of warcraft].
jag blir snart tokig. laugh.gif
Betty
Mina båda söner är WOW-spelare så jag vet precis hur det känns... rolleyes.gif
Ciczi
Jag och min bästa väninna hittar jämt på nya "bra" ord. Vad sägs om Knallpacko?

Det betyder knasboll.

Ciczi
Ina
CITAT (Betty @ 31-03-2005, 14:12)
Mina båda söner är WOW-spelare så jag vet precis hur det känns... rolleyes.gif

Mina "bara" tjatar om WOW än så länge.. men det finns ju andra spel... Så här haglar knasorden och förkortningarna... noob, pbq, stfu, rofalol... för att inte tala om svengelskan!!! "Runna", "boosta" och så vidare... Det värsta är att jag nästan vant mej!! biggrin.gif
TeliaNet
knallpacko, den var bra så den ska jag komma ihåg.

söner som spelar wow: förbjud dem att spela!
det är ett våldsspel som bidrar till att vi blir stillasittande.
hata datorspel är min melodi.
pejori
dissa!!!! sad.gif unsure.gif
TeliaNet
CITAT (pejori @ 31-03-2005, 14:32)
dissa!!!! sad.gif unsure.gif

har nog inte hört den förut.
vad betyder det?
pejori
CITAT (TeliaNet @ 31-03-2005, 14:33)
CITAT (pejori @ 31-03-2005, 14:32)
dissa!!!! sad.gif  :unsure:

har nog inte hört den förut.
vad betyder det?

nobba, spola någon smile.gif

tror jag laugh.gif laugh.gif
Airamya
Jo, ja, just det (mu) det där dissa... jag tror det är nåt slags svengelsk förkortning av disregard eller disrespect... eller nåt. Håller med om att det är fånigt. Dumt ord. Och jättevanligt bland tonåringar idag.
wolkenkrabber
folk som kör med rinkebysvenska o tror dem är cool ,typ dogge doggelito o latin kings jag tål inte han, det låter så jävla fult när han snackar
pejori
CITAT (wolkenkrabber @ 31-03-2005, 14:54)
folk som kör med rinkebysvenska o tror dem är cool ,typ dogge doggelito o latin kings jag tål inte han, det låter så jävla fult när han snackar

instämmer där smile.gif
ninnisky
jag tycker det låter väldigt dumt när någon använder vart när det ska vara var och tvärtom men allra mest illa tycker jag om typ..... när det används som utfyllnad i var och varannan mening utan egentlig betydelse.
Airamya
Eureka! Nu har jag det! tongue.gif
Det dummaste ordet jag vet är 'ba'.

Som i "å då ba" "å sen ba" "å ja ba" "å dom ba" "å vi ba"... (hej baberiba... wink.gif )

Kan nån tala om vad i hela friden 'ba' betyder??? blink.gif
pejori
CITAT (Airamya @ 31-03-2005, 15:25)
Eureka! Nu har jag det!  :P
Det dummaste ordet jag vet är 'ba'.

Som i "å då ba" "å sen ba" "å ja ba" "å dom ba" "å vi ba"... (hej baberiba... wink.gif )

Kan nån tala om vad i hela friden 'ba' betyder???  :blink:

orden typ. alltså . efter vartannat ord går inte av för hackor heller smile.gif

airamya inte en aaaning....kan det betyda ...va... smile.gif smile.gif
polyper i näsan kanske, då låter det så laugh.gif laugh.gif
Zazu
det absolut dummaste ordet jag kan komma på är sta, som är en förskortning av stackarn(nedvärderande) och används flitigt av de flesta andra i min ålder;(

bá har jag för mig att det är en förkortning av bara.
Fenja
Appropå ba, så hette ett av lagen som tävlade på Fortet för lääääänge sedan Vifåbafobiba. Men det är lite kul! tongue.gif
Mvh
Fenja
*16 kvm stor balkong!*
Ba är en förkortning på bara.
Tex och hon bara bla bla.. Så förkortar man det, men hon ba.. Osv.
Fenja
Bland det fulaste jag vet är göö som ungdomarna säger idag istället för göra...
Mvh
Fenja
Margith
Att sluta varje mening med ba eller typ låter verkligen dumt, det håller jag med om rolleyes.gif
Eftersom jag bor ihop med datorspelande tonåring måste jag tyvärr hålla med Ina om att man vänjer sig, men jag har fortfarande svårt med lol och dissa wink.gif
Men de absolut värsta orden, som jag ALDRIG kommer att vänja mig vid eller acceptera, det är följande:
Gifta, i en mening som t ex: Dom gifta sig förra våren. Herreje, det låter ju som om de har förgiftat varandra, eller hur? Men det betyder alltså att de gifte sig förra våren... wacko.gif
Skåpar/skåparna. Ja vad kan jag säga? När jag gick i skolan hette det 'ett skåp, flera skåp och i bestämd form 'skåpet/skåpen.
Sen fattas det bara att någon säger att de varit ute och skidrat igår. Det betyder att de har varit ute och åkt skidor igår.
wacko.gif
Jag lovar att nack-håren står rakt ut på mig bara av att skriva de här orden.... mad.gif
Då Ninnisky förstår du säkert att jag kan stå ut med vart, men har svårare med varsch....
biggrin.gif
Stackars sonen har provat varsch vid något tillfälle och jag har genast kontrat med 'Du menar vårsch-någersch'...... biggrin.gif biggrin.gif (= Var någonstans?)
Är det sedan någon som behöver en 'karscha-pås'..... jaaaa, då orkar jag inte mer... typ...bah....

tongue.gif
TeliaNet
CITAT (16 kvm stor balkong!! @ 31-03-2005, 15:42)
Ba är en förkortning på bara.
Tex och hon bara bla bla.. Så förkortar man det, men hon ba.. Osv.

den för mig på tankarna till ett skämt:
"vad sa ryssen dagen efter olyckan i tjernobyl?
igår ba tjof
Sulawesii
Jag avskyr en fras: "så att säga", när den tas ur sitt sammanhang. Och det händer ofta. På teve hör man ofta intervjuoffer använda den i var och varannan mening och hur som helst *ryser*.
fjodor
CITAT (TeliaNet @ 31-03-2005, 17:10)
den för mig på tankarna till ett skämt:
"vad sa ryssen dagen efter olyckan i tjernobyl?
igår ba tjof

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif ohmy.gif

men jag har lite svårt att förstå
CITAT
det låter så jävla fult när han .....

varför man skall svära i text..... det är tillräckligt (enligt mig) fult att göra som talspråk....
TeliaNet
CITAT (fjodor @ 31-03-2005, 18:34)
men jag har lite svårt att förstå

gorbatjov är ett ryskt namn
Ormizen
Med risk för att bli en skinnflådd ormiz så blandar jag mig in i leken om fula ord. Jag har en hel hög, men framförallt har jag svenska som huvudämne (därmed inte sagt att jag är en akademiker tongue.gif ) Ungdomar har i alla tider använt ord som den äldre generationen inte har gillat.

Själv är jag född i början av sextiotalet och min kära moder smile.gif blev fullkomligt rabiat då jag sa : taskigt. För henne hade det en helt annan innebörd än dum som jag hade. Även när barn böjer orden fel har en kille som oftast sa gammlare istället för äldre osv. Jag har nu fått en knäpp på näsan av en mycket känd lingvistik professor att han böjde ordet alldeles korrekt, och att äldre som en annan lärt sig, är som sagt en regel. De flesta barn böjer korrekt - även om det i våra öron låter knasigt.

Alla dessa ba och tvåbokstäversförkortningar, är från engelskan dessa använder sig av att klippa orden för att få ett enklare språk. Sedan har vi tagit oss an det (som mycket annat), men visst kan jag också tycka att en del låter hemskt, men jag får ta och påminna mig själv att jag pratade ganska så roligt också vid den åldern......typ..... biggrin.gif /anna = annaconda = ormiz!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon