lisselbo
31-03-2005, 12:10
Fick idag mina lökar från Odla. Men hur gör jag? Är totalt nybörjare på det här.
Lökarna jag beställt är:
Orientalisk lilja - Space
Orientalisk lilja - Aruba
Kanna - Queen Charlotte
Kalla - Majestic Red
Montbretia - Lucifer
Klänglilja
Ska ju plantera lökarna i krukor nu, men hur djupt ska dom? Ska hela löken ner i jorden?
Hoppas på snabbt svar
mvh Marie
lisselbo
31-03-2005, 13:11
Läste på förpackningarna hur man skulle sätta dom. Typiskt mig fråga först och läsa sen.
Men en sak undrar jag, kan jag sätta ut dom i växthuset i pallkragar?
Lökarna ska ju sättas ganska djupt, 10-15 cm.
pallkrage med lökarDet är i den här dubbla pallkragen jag tänkte sätta lökarna, har fyllt upp med jord och kogödsel på påse.
mvh Marie
kerstin z5-6
31-03-2005, 17:30
Lilium orientale ska inte planteras djupare än att du kan se lökspetsen -alla vattnas sparsamt och du kan ha dem i pallkrage om de ska vara döär hela säsongen -annars skulle jag ta krukor -L Orientale är ju härdig ute , medan de andra tre ska tas upp i höst
lisselbo
31-03-2005, 22:35
Tanken var att jag skulle plantera ut dom i rabatt sedan, funkar inte det.
Varför står det på påsen att orientaliska liljan ska planteras 15 cm djupt.
mvh Marie
Gräv ner lökarna ca 20 cm i rabatten, orientaliska liljor är dom som fryser bort ibland hos mig i zon 4. Flockliljan är tuffare.
lisselbo
31-03-2005, 23:37
Fast jag kan inte gräva ner dom än i rabatten p g a tjälen.
Tänkte därför sätta dom i pallkragen i växthuset först och sen ut i rabatten med dom. Har alldeles för mycket sådder och omskolningar inne för att även få plats med lökarna i krukor.
mvh marie
kerstin z5-6
01-04-2005, 11:09
Den har inga problem hos mej -däremot har den lätt att ruttna vintertid -så god dränering rek
En lilja som ser ut som L orientale casablanca -vit stor -är Lilium siberica -den är härdig åtminstone i z6
jessica zon6
02-04-2005, 09:38
Jag har också köpt lite frostkänsliga lökar,som jag planterade ner i stora krukor igår.
Vilken är den bästa temperaturen för dom att vara i ,fram tills att jag ska plantera ut dom till sommaren?
Nu har jag att välja mellan 17-20 grader inne med extraljus,eller i uterummet,med några + på natten och betydligt mer + på dan
/jessica
Båda alternativen sätter fart på knölarna, dom man ska ha i krukor hela sommaren och som behöver starta tidigt nu som Agapanthus, Kanna, Kalla, ev. Dahlia, Fläckig Tofslilja ( löken stax under jordytan i krukan ) kan stå ljust och lagom varmt, annars drar dom iväg. Extraljus är nog bara bra.
Lökar och knölar som ska ut i rabatten senare ska hellst bara vara på sparlåga så länge, tills tjälen gått ur jorden och man kan gräva ner dom ute. Mina liljor har jag lagt i en kruka med jord ( ännu tjäle här med ) inget vatten och så står dom mörkt/ svalt i garaget annars drar stjälkarna iväg. Så kan man göra med tex Doftliljor, Iris, Dahlia, Gladiolus, Freesia, Montbreetia. Bättre lägga knölar i jord / torvmull i krukor än att dom ligger och torkar i förpackningar, eftersom våren är sen i år.
lisselbo
04-04-2005, 07:18
Ok, då vet jag. Grävde ner lökarna i växthuset, vattnade lite men låter bli med det på ett tag.
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.