garmond
Har en ganska liten tomtremsa, med några få rabatter. Den mesta platsen tas upp av rosor och lite annat fint.
Men i år tänkte jag ge mig på att odla lite vallmo, främst pionvallmo för eternell arrangemang. Har läst att vallmo vill ha ett soligt läge och bra dränering. Och något sådan läge finns helt enkelt inte ledigt i min trädgård.

Så det jag efterfrågar är alternativa platser som uppfyller ovanstående kriterier och där det dessutom är tillåtet att odla. Kan inte tänka mig att man får odla i offentliga rabatter och sen går där och plocka? Lite mer diskretion än så helst.

Mycket tacksam för svar!
Betty
Hej och välkommen hit garmond! Du kanske skulle fundera på att skaffa en kollonilott? Varför inte blandda in lite vallmo bland rosorna? Eller du kanske har nån kompis som har lite plats till övers i nån rabatt. smile.gif
garmond
Hur skaffar man en kolonilott och vad kostar det? Vem kontaktar man?
Har inga vänner med rabatter så.. sad.gif
gammelnalle
Välkommen garmond!!

Här är vi nyfikna av oss: Din profil avslöjar inte mycket. Men ett "nästan" måste är i vilken zon du odlar ?

Hoppas någon annan kan ge ett BRA svar nÄR/VAR/hur du skall odla DIN vALLMO... verkar knepigt med blommor.... (odlar själv BARA ätbara saker,,)

Men om du kan tänka dig något annat finns ju alltid möjligehet att bygga någon form av "ställning" där du kan ha olika grönsaker... smile.gif smile.gif laugh.gif (ger mig inte så lätt)

I fjol gav jag bort en hängampel med körsbärstomat... sad.gif ångrar NÄSTAN att jag gav bort den...

Pallkrageodling (man måste inte ha "pallkragar"- det går att bygga av vad som helst -NÄSTAN) påstås också kunna ge betydligt mera per kvadratmeter.

Lycka till!
garmond
Tackar för välkomnadet.

Har ingen aning om vilken växtzon jag befinner mig i, men jag bor strax söder om Gbg. Vilken zon är det och är den bra eller dålig?

(tidigare frågor kvarstår)
gammelnalle
Ett bra sätt att söka info här är att göra ett sök : se raden direkt under odla.nu Skriv in ett lämpligt ord: Zonkarta . Jag fick napp när jag markerade "äldre än 30 dagar" alla kategorier,

här kan du se var du hör hemma....

björn
garmond
Tack för länken!
Zon 1 eller 2 då. Antar att det är positivt?
garmond
Här var inte mycket liv i luckan.. Fel forumdel eller få medlemmar? tongue.gif
gammelnalle
oops nu försvann mitt svar..

nej min kära!!! Men vädret har varit alldeles för bra för att sitta vid datorerna..

Zon 1-2 är ju kanon... du kan odla allt från kirskål till meloner...

Själv tycker jag du fått svar.. ( sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif ) så du får gärna utveckla.

Om man INTE har en trädgård måste man acceptera detta och ge det på båten. Har man som du en LITEN yta att odla på måste man acceptera detta och göra det bästa av situationen..

Odla i kvadrat är en annan metod som tar MINDRE plats..

Hur det är med vallmo vet jag FORTFARANDE inte...

Misströsta INTE det KOMMER SVAR !!!
gammelnalle
fortfarande inget om vallmo...men.... KANSKE det här kan vara något om du har så liten yta...????
tomba
Hej och välkommen garmond biggrin.gif
Det kan vara svårt till att börja med då vi inte vet så mycket om dej och din trädgård, ja att ge råd och sånt. Eller så har ingen erfarenhet av vallmo som läst din tråd (tror att det heter så wink.gif ) försök sprida dej en aning, prydnadsavdelningen rekommenderas, Lycka till
Om du tycker det är lite trafik nu, vänta till sommaren ska du få se på död chat laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
krukodling -vallmon du vill ha är ju ettårig ?pallkragar ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon