cic
När jag letar info tycks det sig att de är nära släkt.. De ser väldigt lika ut. Åkervinda blommar väl också med nya blommor varje dag?

Men de heter ju olika.. Ipomoea - blomma för dagen och Convolvulus - åkervinda..

Blomma för dagen - prydnad?
Åkervinda - ogräs?

wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Åkervinda och Blomman för dagen är inte släkt (det första vetenskapliga namnet är släktnamnet) men de hör till samma familj, familjen Vindeväxter (Convolvulaceae)

Blomman för dagen är närmre släkt med sötpotatisen som heter Ipomoea batatas än vad den är med åkervindan.

Bara för att växter är lika så hör de inte till samma släkte, snårvindan är också ganska lik åkervindan och den hör till Calystegia-släktet. Den är ett mycket värre ogräs än åkervindan.
cic
Mmmm.. Tack. wub.gif

Men ändå, det verkar vara vanligare att odla blomma för dagen än åkervinda. När jag sökte på google kom det upp flera sidor som handla om problemet med att bli av med den. Fast jag har i alla fall petat ner frön av åkervinda.. "Rainbow Flash", jättefina, men jag ska ha dom i kruka så jag kan bli av med dom när jag vill..
Åsa, mälardalen zon 2
Rainbow Flash är nog inte riktigt en åkervinda(Convolvulus arvensis) utan snarare en släkting som heter blåvinda för det fullständiga namnet till Rainbow flash är Convolvulus tricolor 'Rainbow Flash'.
cic
Wow... Hur kan du allt??

TACK!! wub.gif
tomba
Hej. Jag har snårvinda, Calystegia sepium (blir ca 3 m lång) och odlar den endast i kärl för att hindra den från att spridas, den är en mycket fin växt men har endel mindre angenäma egenskaper. de odlade varieteterna är knappast så spridningsvilliga som de "vilda", men ngt av krutet finns väl kvar. rolleyes.gif
Här är en jättebra sida för växtvänner
http://linnaeus.nrm.se/flora/inne.html
besök den och bli bekant den är guldvärd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon