Dzad
Kommer att vara bortrest en vecka i maj.
Finns det något sätt att ge krukorna vatten medan jag är borta?

Har funderat på att sätta dem alla i en stor balja med vatten på ytan... på det sättet kunde de väl dra i sig vattnet från baljan. Eller skulle det bli för blött?
Samtidigt skulle man ju kunna täcka baljan så bra det går med plast så hålls fukten bättre....
Vad tror ni? Hur brukar ni göra?
TeliaNet
det finns strutar att köpa på jula.
de skruvas på TET-flaska, de är billiga.
vattnet droppar ut i lagom fart.
*Molly*
CITAT (TeliaNet @ 31-03-2005, 19:11)
det finns strutar att köpa på jula.
de skruvas på TET-flaska, de är billiga.
vattnet droppar ut i lagom fart.

Jag ringde faktiskt Jula i Kungens Kurva/ Skärholmen, igår och frågade efter såna, droppvattnare kallas de, just nu fanns de hemma, 6 st för 39 kr.
Förra sommaren tog de slut precis innan jag skulle köpa.
*Molly*
Droppvattnare finns också att beställa hos Jula på internet såg jag nyss.
TeliaNet
CITAT (Molly @ 31-03-2005, 20:12)
Droppvattnare finns också att beställa hos Jula på internet såg jag nyss.

ja, men hor-posten tar ju ca 100 kr för frakt m. postförskott.
titti49zon6
Har köpt droppbevattnare hos Jula biggrin.gif
hur länge törs man lämna en planta eller kruka en varm sommar
med denna anläggning? huh.gif om man har en 1 1/2 litrs flaska
TeliaNet
du får prova dig fram.

lycka till!
Thea
Vad man än använder så är det jätteviktigt att man provar sitt "system" iallafall ett par veckor innan man lämnar dom,. jag brukar använda bevattningsslangar och de har en tendens att torka ut ibland så jag övervakar dem ett bra tag innan jag sticker på semester. Mina blommor verkar för övrigt trivas fint när jag dragit ner alla persienner och lämnat dem, de klarar sig faktiskt bättre på sommaren än i elementhettan på vintrarna. smile.gif

Annars: swellgel är KUNG! Köp! Bara att blanda i jorden och åka på båtluff. wink.gif
Dzad
Ja, från Sverige kan jag nog inte beställa... Postförskottet vet jag inte ens om det funkar och det blir oberoende dyrt.

Kan man inte göra en sådan konstruktion själv?
Om man t.ex. tar en läskflaska och gör ett riktigt litet hål i korken... eller rinner det antagligen ändå ut för mycket?
*Felix matte*
CITAT (Dzad @ 01-04-2005, 23:54)
Ja, från Sverige kan jag nog inte beställa... Postförskottet vet jag inte ens om det funkar och det blir oberoende dyrt.

Kan man inte göra en sådan konstruktion själv?
Om man t.ex. tar en läskflaska och gör ett riktigt litet hål i korken... eller rinner det antagligen ändå ut för mycket?

Jag har gjort som så att jag fyllt en Petflaska med vatten och sedan snabbt tryckt ner den upp o ner i krukan...vattnet har räckt till i två veckor som vi var på resa och ändå fanns lite kvar i flaskan när vi kom hem. biggrin.gif

Det behövs inga extra attiraljer...krukjorden tar inte till sig mer vatten än behövligt.
ÅsaF
Det finns garntrådar att köpa på blomsteraffärerna där man sticker ner ena änden i en tillbringare med vatten och andra änden i krukan. Det funkade jättebra när jag provade på min julstjärna. Den trivs bättre nu än innan eftersom den blir jämnare bevattnad. Självvattnande krukor är också väldigt behändigt.
Fast har du många krukväxter så är nog det bästa att be nån granne komma över och vattna.
furir
Jag köpte sådana där droppvattnare men jag tyckte inte det var bra, vattnet rann ut direkt vilket gjorde att jorden blev dyngsur och vattnet blev stående i ytterkrukan. Har jag gjort något fel, jag stoppade ner pipen i jorden med en 33cl petflaska på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon