Full version: Cymbidium
boelzon4
Köpte två stora överblommade cymbidier idag.
Efter vad jag har förstått så skall de ha sommarlov ute och sen stå svalt och ljust...
KAN man få dem att blomma om??
pejori
ja...om du kan ge den en mycket ljus och sval vinterplacering, smile.gif
helst en inglasad veranda eller liknande wub.gif wub.gif
ca fem-tio plus ungefär.....helst på den nedre skalan..och torrt..när stängeln visar sig, kan du öka vattningen och långsamt höja tempen till ca. 15-16 gr.
när den sedan börjar att blomma kan du ta in den i vardagsrummet igen smile.gif
lycka till wub.gif
Kajsa
Jag gjorde samma för två år sedan, köpte en cymbidium som var överblommad, billigt, jag visste inte vad den hade för färg. Den stog ute hela sommaren till kylan kom på hösten. Jag har planterat om den 2 ggr i orkidekompost, nu i en ganska stor kruka. I julas kom så två stänglar med vita blommor. Tror att det viktiga är att den står ute på sommaren, hade min under markisen på uteplatsen, lite skuggigt. Har haft den på golvet i vardagsrummet i vinter, och så ut med den i sommar igen.

boelzon4
Men oj vad kul Kajsa! Vad fiiiin!!!!
Och det där har du fixat genom att ha den i rumstemperatur?
En fråga, har du den i vanlig kruka eller en genomskinlig?
boelzon4
pejori, jag har ett svalt uterum, 5-10 grader på vintern. Men just den där lätta temperaturhöjningen får jag nog svårt att fixa... så kanske testar jag att ta in den i rummet framåt december. Kajsas blomma var ju uppmuntrande!
Kajsa
Jag har den i en stor plastkruka, ej genomskinlig.
Blomanlagen anläggs nog under sommaren av utevistelsen, nu står den bara där och är grön, men har fått en del nya blad av vårljuset. Har inget ljust och svalt rum så det får bli så här.
kristerh
CITAT (boelzon4 @ 31-03-2005, 21:16)
En fråga, har du den i vanlig kruka eller en genomskinlig?

Det är bara phalaenopsisen du bör ha genomskinlig kruka till, resten kan inte tillgodogöra sig ljus genom rötterna.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon