Full version: Klockranka
mimmi på ekerö
Någon som har erfarenhet av klockranka,
hur länge tar det innan dom gror? huh.gif

Växer dom fort, blir dom fina?
Har sått vita och är så nyfiken. rolleyes.gif
Lena
Jag sådde vit klockranka ifjol, minns inte om de grodde fort, men det var inga problem med den, så den grodde nog fort, den växte i alla fall snabbt och blev jättestor under sommaren med ett fantastiskt bladverk, men blommorna kom sent, jag tror man ska odla den främst för att täcka nåt, plank eller få en tät vägg för det får man.

Jag brukar så Japansk Humle oxå, den täcker stora ytor under en sommar, men blommar ju inte, jag gillar den till pergola och bågar

Lena zon 4
Betty
Jag sådde klockranka i fjol. Jag sådde 24/3. De grodde snabbt, det var dags att skola om dem redan 2½ vecka efter sådd. De växte fort och blev jättefina. Bild på min klockranka.
Ewa L
Jag köpte en påse = 10 frön. Eftersom den inte gärna skulle omplanteras, sådde jag 2 frön i vardera krukan i början av mars. 1 frö kom upp i varje kruka = 5 plantor.

Då klumpade jag mig för en vecka sedan när jag skulle vattna, och råkade bryta av en stängel. Dagen därpå grodde frö nr 2 i den krukan! Dessutom har den stressat på så den är nästan ikapp! tongue.gif biggrin.gif

Och så säger de att växter inte kan tänka? wub.gif
Eva i Skåne
Vilka kloka plantor Ewa biggrin.gif
Tänk om alla sorter skötte sig lika bra unsure.gif
zaaritha
Jag slarvade o chansade o sådde ute----de blev jättefina!! rolleyes.gif
kerstin z5-6
och den kan klippas ner på hösten o sparas som krukväxt -då blommar den mkt tidigt år två smile.gif
Ewa L
Jag skulle vilja ha en stycken inne i sommar som krukväxt, går det?

Hade tänkt ha den i ett söderfönster istället för gardin, men med krukan i lite skugga. Någon som har någon erfarenhet av hur den uppför sig inomhus?
kerstin z5-6
Inne hos mej blev den tre meter hög .. inte i mitt uterum utan inne i huset ...
Under vårvintern -så jag antar att det går -höst-feb lär den behöva klippas ner men -det kan nog gå ..
Eva i Skåne
En fråga som känns lite dum unsure.gif för klockranka kan ju inte övervintra ute, men i helgen när jag rev ner det vissna från nätet där mina klättrade förra sommaren så verkade det som det fanns liv i den ena när jag knipsade av strax ovanför marken.
Är detta möjligt?

Jag har inte själv täckt rabatten, men det har blåst upp en lövlager och vi har ju haft snö mesta tiden det varit kallt.

Lite nyfiken är jag på om det ska bli något. smile.gif
Ewa L
CITAT (Eva i Skåne @ 04-04-2005, 12:39)
En fråga som känns lite dum unsure.gif för klockranka kan ju inte övervintra ute, men i helgen när jag rev ner det vissna från nätet där mina klättrade förra sommaren så verkade det som det fanns liv i den ena när jag knipsade av strax ovanför marken.
Är detta möjligt?

Jag är övertygad om att den har övervintrat hos dig! I Skåne är uppenbarligen allt möjligt.

Själv har jag haft alla möjliga annueller som återkommit året efter. Och jag bor i betydligt högre zon.

Själv skall jag jag göra ett försök med att behålla en Klockranka inne! Jag rapporterar efter sommaren med bild och allt. Oavsett hur det gick.
Eleanor
Mina klockrankor börjar skjuta i höjden. Ska de toppas?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon