bikiv
Dom står ljust, får lagom (?) med vatten, ser fräscha ut, växer bra. Men en av sticklingarna tappar bladen om man nuddar den!

Har läst någonstans att Fuchsia älskar vatten på bladen!? Har därför sprayat på nästan varje dag.

Nu har min stackars stickling bara några få blad kvar. Hur kan jag rädda den?
Karina
Hej!
Nu är jag ingen fuchsiaexpert,men kanske den har för blött om fötterna.
Sticklingar ska man tydligen vara väldigt försiktig med att vattna för mycket för då kan dom som din tappa bladen.
Ett gott råd att följa är att gå in på Svenska fuchsiasällskapets sida och läsa lite mer om fuchsior, där finns det mycket nyttigt att läsa.

Mvh/Karina
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som övervattning, fuchsian vill inte ha det så blött man bör blanda upp jorden med ex. perlit så det blir luftigare + jorden får inte tryckas till vid omplantering + krukan ska inte vara så stor man börjar med riktigt små krukor och flyttar dem sedan gradvis till större krukor.

Om det är orotade sticklingar du har så behövs det en plastpåse eller liknande över. Duscha brukar man inte behöva göra, tycker det för lätt blir mögel då.
bikiv
Tack för tipsen!
Det är nog så att jag varit för nitisk med vattningen! Och så började jag nog med för stor kruka.
Nu står dom på en "underbevattningsmatta" och får inget vatten uppifrån!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon