Betti Bo
Någon som vet hur bra man kan lyckas lindra kronisk värk med växter?
Vad är bäst, några tips kanske?
Christoffer
Har själv kronisk värk, och provat de flesta örter mot värk, men inget
har hjälpt tillräckligt.
Vad är det för kronisk värk som du har? Många gånger kan det vara
farligt att örtmedicinera sig under lång tid för långvarig värk.
Betti Bo
Vet inte riktigt, har inte fått någon diagnos bara ev. SLE... mad.gif eller en ordentlig utredning! Har alltid haft ont men sedan 4 år har jag j*****t ont, vissa dagar kan jag inte röra mig alls, knappt andas sad.gif
Det gör ont överallt utom i huvudet och jag har feber varje kväll... Ska dock till neurolog någon gång i framtiden...

Finns det inget som åtminstone lindrar liiite?
*Felix matte*
CITAT (Betti Bo @ 31-03-2005, 22:19)
Vet inte riktigt, har inte fått någon diagnos bara ev. SLE... mad.gif  eller en ordentlig utredning! Har alltid haft ont men sedan 4 år har jag j*****t ont, vissa dagar kan jag inte röra mig alls, knappt andas  sad.gif
Det gör ont överallt utom i huvudet och jag har feber varje kväll... Ska dock till neurolog någon gång i framtiden...

Finns det inget som åtminstone lindrar liiite?

ev. SLE ohmy.gif ... men den diagnosen ska ju kunna ställas utan några "ev"
Tycker absolut att du ska kräva att få en ordentlig utredning och få rätt diagnos med därtill hörande behandling.
Du ska inte själv hålla på och laborera med smärtstillande... en del medel kanske inte alls är bra för dig att ta om du har SLE.
Syrran min har SLE och hon tar bl.a malariamedel...en del får cytostatika.
Önskar dig Lycka till och hoppas innerligt att du snart får hjälp. wub.gif
Fenja
Jag håller med de som skrivit tidigare att det nog är bäst att du får en ordentlig diagnos ställd. Jag vet nu inte vad SLE är, men för utvärtes bruk har till exempel älgört, dragon, eucalyptus, rosmarin och pepparmynta en lätt smärtstillade, värmade och cirkulationsökande effekt. Jag gör en salva på bland annat dessa örter som faktiskt funkar över förväntan! Såg att du är örtintresserad så du kan säkert få tag på dessa örter och prova själv.
Mvh
Fenja
anath
De örter som traditionellt används mot lätt värk och feber jag kommer på så här är Pilbark (vitpil) och Älgört. Bägge innehåller Acetylsalicylsyra (försök säga det fort), samma verksamma beståndsdel som aspirin och treo. Doserna man får i sig är dock mindre än i en tablett. Ska man ha starkare örter börjar man komma in på örter innehållande alkaloider och då blir det giftigt och ibland även olagligt (ex opiumvallmo som innehåller morfin). Man bör vara ytterst försiktig med att själv använda växter som är giftiga i och med att det är väldigt svårt att kontrollera doserna.

mitt örtlexicon nämner Mattram, Tanacetum parthenium mot migrän och Myskmadra, Galium odoratum mot muskelkramper (kan ant. funka mot spänningsvärk). Mattram bör ej användas av gravida och stora doser av Myskmadra kan ge illamående och huvudvärk, men de räknas inte som giftiga.
Christoffer
Har du provat glukosamin?

I slutet av förra året godkändes en "ny" medicin (Cymbalta, tidigare för kvinnor med urininkontinens) på den svenska marknaden.
Den ska tydligen hjälpa bra mot fibromyalgi, men, ja... den är
inte från växtriket...
yla
älgörten e bra mot värk och feber ett gott the blir de också

men man får inte dricka örtteeer i för långa perioder
älgörtenär min favorit just vid värk o feber

rolleyes.gif
Betti Bo
Tack ska ni ha, för era svar!
Bra mot stress, hjärtklappning och avslappningsvårigheter är B3 (nikotinsyra, ej nikotinamid) inte heller från någon växt. Det är verkligen rena super medlet i större dos biggrin.gif
Christoffer
Då är nog B-komplex bättre, med alla B-vitaminer.
Niacin lugnar ner, men bränner hemskt på huden (tog USA-rekommenderad dos en gång, 100mg)
Betti Bo
Ja, det bränner som *** smile.gif men sedan infinner sig lugnet. Det bränner ju för att blodkärlen vidgas och är ju inget farligt. Desto mer det bränner desto sämre cirkulation har man. Vissa bränner det inte alls på...
Jag har trappat upp och tar nu 250mg/dag mot hjärtklappning (men också övriga b-vitaminer).
Christoffer
Oj! 250mg! Då är det nog väldigt bra.
Jag vet att Narconon avgiftar narkomaner genom att ge de högre
doser niacin, samtidigt med bastubad, för att gifterna ska komma ut ur kroppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon