Chrihanna
31-03-2005, 21:08
Jag är ny här... Behöver tips. Jag fick en orchide i somras och den blommade jättefint, jag vattnade mycket sparsamt. Sedan tappade blomman alla blommor och har endast haft "stjälken" kvar, samt de gröna bladen längst ner vid krukan. Hur ska jag göra för att få den att blomma igen? Eller har jag redan gjort bort mig på något sätt?
GoSatta
31-03-2005, 21:18
allt beror ju på vad det är för orchide. gissar på att det är en phalenopsis.
Alla tappar ju sina blommor förr eller senare, vissa efter några dagar vissa efter månader.
Om stängeln fortfarande är grön ska man lämna den, på tex. phalenopsis kan det komma nya blommor på samma. Torkar den ihopp kan man klippa av den om man vill (själv sparar jag dom på vissa men det finns ingen riktig mening i det). Sen kommer plantan att växa till sig och förhoppningsvis skjuta nya stänglar.
Chrihanna
31-03-2005, 21:43
Tack för tipset, nu har jag klippt av stjälken!
Vet du (eller någon annan) om den behöver gödas på något speciellt sätt? Kan jag ha den i mitt söderfönster, eller bör den vara lite mörkare placerad? Något annat jag bör tänka på?
GoSatta
31-03-2005, 21:45
allt beror fortfarande på vilken slags orchide det är, det finns tusentals och dom vill ha väldigt olika saker. om det nu är en phalenopsis så vill dom inte stå i full sol men gärna ljust (lite innan för ett söder fönster där har jag mina). Finns speciell orchide näring som man ska använda till orchideer, finns också otroligt mycket info på internet om hur man ska sköta dom. www.orchidesallskapet.nu är ett bra ställe att börja.
Chrihanna
31-03-2005, 22:20
Tack igen för ditt svar! Jag har varit inne på hemsidan nu och hittar massa matnyttigt där!
Du hade rätt, det verkar vara en Phalaenopsis som jag har. Tack!
kristerh
01-04-2005, 09:05
CITAT (Chrihanna @ 31-03-2005, 22:43)
Tack för tipset, nu har jag klippt av stjälken!
Hoppas den var brun o torr (stängeln) annars kan den tjura ordentligt och inte blomma på månader...
krister
Chrihanna
01-04-2005, 15:24
nja, den var nog inte riktigt torr, men kändes ändå som att den var livlös. Vad tror du Kristerh, har jag gjort bort mig nu?
kristerh
01-04-2005, 15:35
CITAT (Chrihanna @ 01-04-2005, 16:24)
nja, den var nog inte riktigt torr, men kändes ändå som att den var livlös. Vad tror du Kristerh, har jag gjort bort mig nu?
Nja om den började bli brunaktig så hade den ändå gjort sitt,
men om det var en grön saftig o fin stängel så kan den trilskas med dig ett tag
krister
GoSatta
01-04-2005, 16:27
Dock är det ingen fara om den var grön heller. Visst plantan kommer vara blomlös lite längre men det kommer tillbaks efter en tid.
Många klipper av stänglar även fast dom är gröna om dom har blommat 2 3 ggr redan efter som antalet blommor annars kan minska.
Men det är som med allt, det finns olika skolor och det är svårt att veta vad som är rätt eller fel, man får prova sig fram tills man kommer fram till vad som funkar bäst för en själv.
maimiti
01-04-2005, 18:23
Vi har en vanlig, vit phalaenopis hybrid. Jag lät stänglarna sitta kvar och nu har de två stänglarna grenat ut sig och blivit fyra, plus att det kommit en ny stängel från bladrosetten. Det är tiotalet knoppar eller redan utslagna blommor på varje så nu ser jag fram emot ett halvår av total blomsterprakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.