Agren
Hej,

Jag funderar på att prova odla jordgubbar i en jordgubbstunna från Willab och undrar nu om det är nån som har erfarenhet av dom?

Saker jag undrar är till exempel:
*Hur mycket bär kan man tänkas få?
*Vad bör man ha för jord? Planteringsjord varvat med stallgödsel?
* Jag tycker det verkar svårt att gödsla i tunnan, betyder det att man får byta ut alla plantor med några års mellanrum?

Nämnas skall väl att jag är så gott som helt ny på odlning... rolleyes.gif

Tacksam för alla svar smile.gif
Agren
TeliaNet
vad ska du med en tunna till?
sätt i stora krukor eller i land.
Agren
Tunnan verkar praktisk då man får plats med 32 plantor i den, till skillnad från i en stor kruka.
tunnan
Land hade varit bra, tyvärr är trädgården för liten för att medge ett sådant.
Åsa, mälardalen zon 2
Fördelen med Willabs tunna är att man kan odla många plantor på liten yta vilket är bra ifall man inte har så mycket att odla på.
http://www.willabtradgard.se/upload/Artikl.../2551-30043.jpg

Själv tror jag att jag skulle fylla tunnan med U-jord för den är ganska strukturstabil och håller nog ett par år utan att förlora strukturen så mycket. Alt. så funkar nog pås-kogödseln den brukar inte vara så stark så man brukar kunna odla direkt i den. Och ja man måste nog ta och plantera om plantorna med jämna mellanrum för jorden(torven) bryts ner och sjunker ihop. Man kan vattna med flytande näring de år man inte planterar om men man får se upp så man inte är för generös med kvävet då blir det mest blad och inte så mycket bär.

Hur mycket bär det blir beror på sort, väderlek och skötsel, men man kan nog få ut flera liter från en tunna.
Agren
Tack Åsa!
En sån får det bli, så får vi se om det blir nåt av det smile.gif
Eva St
Jag har haft en sådan tunna i flera år och kan rekommendera den tycker den är jättebra. Förutom allt annat som skrivits är det ju dessutom väldigt bekvämt vad gäller rensning.
Har fått rejält med jordgubbar vissa år och lite sämre andra men det beror ju som sagt mycket på väder och vind.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon