Full version: Nässlor
netaave
Såg fragment av spirande grönska bland nässlorna idag och undrar.
Hur stora ska de vara innan man plockar dom?
Hur tillreder man?
ejjan
Vänta tills de är lite mer än fragment, små späda skott. Jag plockar dom, repar av bladen från stjälken. Sedan brukar jag lägga dem i en bunke och klippa igenom dom med en sax, så det blir lite mindre bitar. Sedan är det bara att förvälla och frysa in. Mitt favvorecept är busenkelt (många vill ha redning i men det har inte jag.

[COLOR=blue]Brännässelsoppa[COLOR=blue]
Vatten
Buljongtärning
hackad gul lök (ganska mycket)
förvällda nässlor

Koka tills löken blivit genomskinnlig. Servera med ägghalvor i soppan. wub.gif
ejjan
Himla tagg biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du hitta mer nässelrecept i ett tidigare inlägg i forumet:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...448437f5d3c5921

Själv plockar jag topparna på de små späda nässlorna som dyker upp, sedan sköljer jag dem och förväller dem, efter det hackar jag dem. Är det unga skott av nässlor behöver man inte repa bort bladen.
noora
"Tillagas som spenat" är väl den vanliga "instruktionen" för alla gröna ätliga (o)gräs... Sedan är frågan hur du brukar tillaga spenat smile.gif

Jag brukar göra soppa av dem. Då sköljer och hackar jag nässlorna och kokar dem en stund i en "lagom" mängd vatten (beroende på hur vattnigt man vill ha det... Ibland tjuvkikar jag på ett recept på spenatsoppa). Sedan saltar jag och reder med en liten mängd potatismospulver (ja, precis sån som man gör pulvermos av!). Den gör soppan matigare. Jag gör faktiskt spenatsoppa på samma sätt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon