Full version: exoter efter vinter
andreas i uppsala
Här är lite bilder hur det ser ut här i "lilla medelhavet" just nu

den lilla trachyn efter vintern, ser väldigt bra ut. Egentligen borde den vara stendöd om man tänker på den hemska marskylan och dess ringa storlek.Sen ska det ju överhuvudtaget inte gå att odla palmer i Sverige.
Den stora trachyn lever såklart, inget att vara särskilt förvånad över.

Camelian klarade sig även den väldigt bra, förvånansvärt bra. Jag trodde att den skulle dö efter första frosten men den visade sig vara härdigare och tåligare än vad jag trodde. Den är köpt på bauhaus under namnet Camelia California, men jag börjar fundera över att kalla den Camelia Upsaliensis tongue.gif
Enda skyddet jag använde var att skyffla över en massa snö på dem, jag byggde små igloos runt dem. Jag har gjort samma sak med alla de andra exoterna och som det ser ut just nu så är det bara en bebisagave som har dött.
Det ser ljust ut! biggrin.gif
andreas i uppsala

stora palmen efter vintern, jag har kapat en del blad en del skadade blad men de vart redan fula när jag planterade den(p.g.a av dåligt rotsystem), men den klarade sig bra,
bladen är grönare än vad de ser ut därför att det man ser är baksidan av dem.
Milex
Helhäftigt!
lotta_
Fantastiskt att man kan odla palmer i Sverige.

Har du tidigare lagt ut bilder när palmerna var nästan helt täckta med snö, eller minns jag fel?
Thomas Wahlqvist
Det här låter spännande, berätta lite mer om dina Palmer.
Vad står dom i?
Ja berätta berätta berätta.
Jag vil ha , jag vill ha........
andreas i uppsala
palmer i Sverige blir allt vanligare och allt mer populärt. Det är väldigt intressant med exotodling.
Mina palmer står i uppsalajord, har aldrig förstått det där med jordar och trachycarpuspalmer skiter i vilken jord de står i smile.gif vilket så gott som alla palmer gör

lotta, tänker du på den här? vi har tyvärr inte haft så jättemycket snö i år, förutom i november och marsmånad då vi haft reordmycekt men resten av månaderna har det varit barmark

oftast är det inte direkt kölden som är problemet för palmerna och exoterna, det är snarare underkylt regn, blåst och solen som är problemet. Just nu skyddar jag alla vintergröna exoter mot solen. Vintergröna växter har svårt att ta upp vatten ur jorden när jordtempen är under 8C.
Trachycarpuspalmer elelr väderkvarnspalmer ska kunna klara av -18C utan skydd som vuxna(70cm+) men då lär de förlora hela kronan, mne det är inte hela världen, huvudskaen är att tillväxtpunkten överlever då är det lugnt. Väderkvarnspalmer är ena riktiga fighers och de behöver itne värme för att växa bra, tvärtom men en lång växtsäsong är alltid trevligt.

Sen finns det andra palmer som ska vara även härdigare, som nålpalmen, en liten dvärgpalm från sydöstra USA. Den ases vara världens härdigaste palm och ska i USA vara härdig till 21-23 minus om sommarn är lång och varm men även här ska det gå relativt bra men de växer mycket långsammare än trachycarpus.

Sveriges nordligaste palmodling finns i Ö-vik där det ska finnas en nålpalm på friland.det ska även finnas en stor trachycarpud fortunei i Falun, men jag vet inte hur de klarat sig. Det enda jag vet är att mina har klarat sig biggrin.gif

min nålpalm som den såg ut i januari. den ska i jorden så fort tempen börjar stiga lite, över 10C i jorden är bäst.

skandinaviskt palmforum
lotta_
CITAT (andreas i uppsala @ 01-04-2005, 22:28)
lotta, tänker du på den här? vi har tyvärr inte haft så jättemycket snö i år, förutom i november och marsmånad då vi haft reordmycekt men resten av månaderna har det varit barmark

Precis de där bilderna tänkte jag på. Tack!
Det är otroligt att palmerna kan överleva så mycket snö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon