Hej alla glada vänner efter att ha avverkat några växthus och nu ha lyckan av ett drömhus så måste ju växterna få bästa möjliga vård för att bli fina.
En hörna kommer jag att odla tomat sorter som har möjlighet att bli världsrekord stora. Då och då visar tv program om hur bra musik är för djur och detta borde ju rimligtvis även vara bra för mina tomatplantor ?
Lättas är att spela radio men då och då avbryts musiken av tråkiga nyheter och olyckor, är det bättre att sätta in en CD-spelare med en skiva?
Hur lång tid bör i såfall musiken vara på? Förmodar att växterna vill ha nattro. Hur brukar ni i norr göra som har sol dygnet runt? Stänger ni av musiken för växterna när ni sover eller kanske byter till en lugn avslappnande musik för bästa nattvila?
I första hand tänker jag på att få så stora tomater som möjligt och är därför beredd att stressa mina tomater till max men musiken får inte störa mina grannar eftersom jag bor i ett villaområde.
Ber om hjälp innan jag köper en musikanläggning för växthuset och kanske stressar ihjäl mina plantor.
GBG 1/4 05
JÅJ
P.S.
Har inte hittat något i blomsterböckerna om detta behöver hjälp och förslag bra tomatmusik.