jåj
Ljud i växthuset.
Hej alla glada vänner efter att ha avverkat några växthus och nu ha lyckan av ett drömhus så måste ju växterna få bästa möjliga vård för att bli fina.
En hörna kommer jag att odla tomat sorter som har möjlighet att bli världsrekord stora. Då och då visar tv program om hur bra musik är för djur och detta borde ju rimligtvis även vara bra för mina tomatplantor ?
Lättas är att spela radio men då och då avbryts musiken av tråkiga nyheter och olyckor, är det bättre att sätta in en CD-spelare med en skiva?
Hur lång tid bör i såfall musiken vara på? Förmodar att växterna vill ha nattro. Hur brukar ni i norr göra som har sol dygnet runt? Stänger ni av musiken för växterna när ni sover eller kanske byter till en lugn avslappnande musik för bästa nattvila?
I första hand tänker jag på att få så stora tomater som möjligt och är därför beredd att stressa mina tomater till max men musiken får inte störa mina grannar eftersom jag bor i ett villaområde.
Ber om hjälp innan jag köper en musikanläggning för växthuset och kanske stressar ihjäl mina plantor.

GBG 1/4 05
JÅJ

P.S.
Har inte hittat något i blomsterböckerna om detta behöver hjälp och förslag bra tomatmusik.
laugh.gif laugh.gif blink.gif ohmy.gif huh.gif wacko.gif unsure.gif
*Felix matte*
Vågar nog påstå att dina tomater växer lika bra utan musik...
jag har aldrig märkt någon påverkan på mina krukväxter...

Tomatodlarna häruppe har inga musikanläggningar i sina växthus...ändå ger deras plantor de godaste tomater man kan få biggrin.gif

kanske om någon vetenskapligt kan bevisa att musik stimulerar växter
men till dess betraktar jag det som svammel tongue.gif
inte tror jag heller på att grönsakerna skriker av smärta när de skördas
rolleyes.gif laugh.gif

PS kanske hade du menat inlägget som ett aprilskämt unsure.gif tongue.gif
Ewa smålänska höglandet
April April biggrin.gif

/Ewa zon 4-5
jåj
OK men hur högt skal man spela ?

M.V.H.
JÅJ laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
Hur högt skall man spela??

Ca 0,75 m

blir nog bra idag,,''

höj 10cm per dag
Blomstertanten
biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

* skrattar så tårarna rinner *
gammelnalle
o jo sexy vomman
*Felix matte*
CITAT (jåj @ 01-04-2005, 18:04)
OK men hur högt skal man spela ?

M.V.H.
 JÅJ laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Eg. var det inget aprilskämt du kom med eftersom det i media många ggr har pratats om just musik för växter.

Iofs så sägs det ju att växter trivs om man spelar klassisk musik för dem, men de sägs vissna om man spelar mycket gnisslande gitarrer som i viss typ av hårdrocksmusik ock punk.

finns att läsa i denna länk http://hem.passagen.se/natashe/manipulation.htm

minns också att jag en gång för många år sedan såg ett progr på TV där man talade om vikten att inte ha krukväxter alltför nära teven eftersom de (på fullt allvar) trodde att negativa nyheter påverkade växterna likaså att de inte borde stå för nära stereons högtalare ifall man spelade mycket rock t.ex. wacko.gif

trodde att du tillhörde den skaran tongue.gif
jåj
Hej alla glada vänner, nog var det tänkt som ett april skämt men som det mesta så kan det finnas en liten sanning i mycket.
Vi vet ju att det finns växter som:
- Kan se
- Har känsel
- Hitta vatten
Så varför inte höra ?

Växter nära högtalare här finns strålning från magneter spolar !
TV har massor av strålning också jämfört med en dataskärm är den rena katastrofen ... så vist är det mycket svårt att forska och prova sig fram.
Men med ider och galna tester så kommer så kommer en del fram ...

GLAD ODLINGS SESONG
JÅJ

P.S.
Det finns et mycket tydligt statistiskt samband mellan glass kosumtion och drunkningsolyckor, men är glassen en riskfaktor när det gäller drunkningsolyckor ? biggrin.gif
Lilian
Här hemma har vi folkmusik från maken på diverse instrument och metal från sonen för krukväxterna och småplantorna. Eftersom maken är lättast att få ut i växthuset blir det folkmusik där också - allt högsta nivå!

Lilian
Smekajsa
Här har ni en som sjunger i växthuset laugh.gif laugh.gif

Det är en härlig känsla att påta i jorden och se hur allt växer,

man blir lycklig och när man är det så sjunger jag

wub.gif wub.gif

och JA, jag sjunger i duschen åxå rolleyes.gif
kerstin z5-6
Självklart ... Streilitza verkar gilla flamenco bäst
jåj
Nu är det dags för DANSBANAN och svinga de lurviga men tomatplantorna får stanna kvar i mörkret och värma sig med en gammal taskig fläkt som bullrar och gnislar ... wub.gif wub.gif

Olika falla ödets lotter biggrin.gif

JÅJ
AvalonC
Såg på ett program på Discovery som heter Myth busters, där man testade i fem separata växthus att: spela klassisk musik, spela hård rockmusik, en cd med snällt tal och en med utskällning, tillsist ett växt hus där det var tyst.

Resultatet blev att det växte sämst i det tysta, sen kom musikhusen på delad 2:a plats och bäst växte det i husen med prat, oberoende på utskällning eller snält tal.

Sen får man väll tro vad man vill... men varför inte?

//AvalonC´s pojkvän.
KURT
Länk till MythBusters.
jåj
Då är det väl nästan bevisat att man skal prata med sina växter ?

JÅJ
*Felix matte*
Spelar ingen roll vad du säger till dem... är nåt i utandningsluften som gagnar växterna. tongue.gif förresten så är det känt sedan urminnes tider laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon