Hej.
Jag glömde ändra till sommar tid för mina små plantor som står och växer under lysrör, jag har ljuset tänt från klockan 7.00 till 21.00 beroende på att det är tider som passar mig för att sköta om växterna.
Utöver detta har jag tomatplantor som står under en ”natrium lampa” i garaget men där är belysningen bara tänd mellan 9.00 och 21.00.
Dessa tider stämmer inte med den verkliga tiden som plantorna senare skal växa i utomhus och i växthuset.
Men nu kom sommartiden och dygnsrytmen för växterna stämmer inte ännu sämre med ljuset ute!
Hur skall jag på bästa sätt ändra belysnings tiderna så mina tomatplantor inte blir stressade och skadas i tillväxten. Förmodar att växterna är minst lika känsliga som vi mänskliga varelser och inte gillar tidsomställningar men motvilligt anpassar sig som vi är tvungna till?
Skall jag långsamt öka tiden på morgonen utan att minska den på kvällen eller vad anses vara bäst ?
Kan denna stress som tids omställningar medför skada tillväxten och ge sämre skörd ? kommer smaken att påverkas negativt i tomaterna ?
Är orolig för att stressa mina plantor i onödan!
GBG 1/4 05
JÅJ
P.S.
Ibland är det lättare att ha politiker som beslutar om vad som är rätt och fel, även om våran riksdag ibland har fått använda lotten när de folkvalda inte klarar att enas!