Full version: Min frsta beskrning
Christer C
Om ett par timmar ska jag ge mig p att beskra 2 ppel- och ett Prontrd fr frsta gngen. (trden r gamla men jag har inte beskurit trd frut.) r det ngra av er rutinerade drute som kan ge ngra skra tips. Vad jag absolut ska tnka p och vad jag absolut inte fr gra?
Cilla
Titta in lite p www.juniper.se/tradvard s kanske du fr ngra uppslag. Se srskilt avsnitten om att lgga snitt. Svida du inte grovkapar (mycket grovt r 10 cm i diameter) kan du gra ett och annat fel, men lgger du snitten fel eller slarvigt blir fortsatta tillvxten dlig att bygga vidare p. trdet fr d ocks ett antal svrlkta sr som det fr evigt mste satsa energi p att lka mot rtsvampar etc.

Fr vrigt r tre uppvuxna trd ett stort jobb fr en nybrjare att klara p en dag. Om syftet med din beskrning r att trden ska leva lnge och m bttre r det bttre fr dem om du knipsar lite med bra snitt lite grand i vr, och tar en bit till under JAS, juli-september och i vrigt beskr nr du vet mer hur du vill gra och varfr.

Man kan lita p trden, de vet hur de ska vxa fr att m bra och har funnits lngt innan mnniskan... Det r frst nr vi frstr dem vi kan beskra s att samarbetet oss emellan blir bra.
Christer C
Tack Cilla!
3 trd var fr mycket p en dag. Jag klarade ett, plus nerrjning av en stor jasmin, igr och ska se vad jag kan gra t dom tv andra idag. Jag r hyfsat njd med mitt verk, det ser i alla fall ok ut. smile.gif Dom tv terstende r ngot mindre men det ena har en skog av vattenskott som str rakt upp.
Trdgrdsmannen
Vad r vattenskott?
Christer C
Ls hr om vattenskott: http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon