Christer C
Om ett par timmar ska jag ge mig på att beskära 2 Äppel- och ett Päronträd för första gången. (träden är gamla men jag har inte beskurit träd förut.) Är det några av er rutinerade därute som kan ge några säkra tips. Vad jag absolut ska tänka på och vad jag absolut inte får göra?
Cilla
Titta in lite på www.juniper.se/tradvard så kanske du får några uppslag. Se särskilt avsnitten om att lägga snitt. Såvida du inte grovkapar (mycket grovt är 10 cm i diameter) kan du göra ett och annat fel, men lägger du snitten fel eller slarvigt blir fortsatta tillväxten dålig att bygga vidare på. trädet får då också ett antal svårläkta sår som det för evigt måste satsa energi på att läka mot rötsvampar etc.

För övrigt är tre uppvuxna träd ett stort jobb för en nybörjare att klara på en dag. Om syftet med din beskärning är att träden ska leva länge och må bättre är det bättre för dem om du knipsar lite med bra snitt lite grand i vår, och tar en bit till under JAS, juli-september och i övrigt beskär när du vet mer hur du vill göra och varför.

Man kan lita på träden, de vet hur de ska växa för att må bra och har funnits långt innan människan... Det är först när vi förstår dem vi kan beskära så att samarbetet oss emellan blir bra.
Christer C
Tack Cilla!
3 träd var för mycket på en dag. Jag klarade ett, plus nerröjning av en stor jasmin, igår och ska se vad jag kan göra åt dom två andra idag. Jag är hyfsat nöjd med mitt verk, det ser i alla fall ok ut. smile.gif Dom två återstående är något mindre men det ena har en skog av vattenskott som står rakt upp.
Trädgårdsmannen
Vad är vattenskott?
Christer C
Läs här om vattenskott: http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon