Full version: Frilandshibiskus
rutis
Hejsan!

Jag har sått frilandshibiskus, men det verkar väldigt trögt med att det ska komma upp något? Någon som har några erfarenheter att dela med sig av? Jag har sått tidigare och då fungerade det bra, men jag minns inte om det tog lång tid innan de tittade upp. Jag har inte så bra tålamod heller kan jag tillägga.... smile.gif
Caprice
Har bara erfarenhet av syriacus, den brukar behaga titta upp efter ca 2 veckor..

Kan underlätta att blötlägga fröerna innan sådd. Har dock aldrig gjort detta själv..

Fröna ej stratifieras..

Caprice
Lady Hamilton
Jag har klippt min frilandshibiscus idag o skall försöka rota några sticklingar
hör av dig framöver om du är intresserad, lyckas jag med rotningen kan jag skicka en till dig rolleyes.gif
kerstin z5-6
har du den inne Hamilton ?
carolyn
Hej!

Jag har sått Frilandshibiskus alldeles nyligen, lade fröna i blöt över natten, det gör jag för övrigt med nästan alla frön, efter tre dagar tittade det första fröet upp! Nu har fyra av fem sådda kommit upp, den verkar växa fort också.

Hej
Caro
Zazu
CITAT (Hamilton @ 02-04-2005, 18:13)
Jag har klippt min frilandshibiscus idag o skall försöka rota några sticklingar
hör av dig framöver om du är intresserad, lyckas jag med rotningen kan jag skicka en till dig rolleyes.gif

om du lyckas så är jag också intresserad, *blinkblink*
hur går det med lampborstarna förresten?

mvh zazu
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-04-2005, 18:30)
har du den inne Hamilton ?

unsure.gif Ja..... jag har den i ute rummet......
Den tappade alla blad i höstas, sedan har den stått lite undanskymt,
och för några veckor sedan började den få nya blad.
CITAT
om du lyckas så är jag också intresserad, *blinkblink*
hur går det med lampborstarna förresten?

rolleyes.gif Självklart får även du en!
sad.gif Med Lampborsten går det inge bra.....(Jag måste vara den mest värdelösa Lampborste odlare som finns........
kerstin z5-6
och jag har bägge sorter ute , Hibiscus mochetous vet jag klarar sig bra men syriacus testar jag sen i höstas tongue.gif
Zazu
CITAT (Hamilton @ 02-04-2005, 21:28)
sad.gif Med Lampborsten går det inge bra.....(Jag måste vara den mest värdelösa Lampborste odlare som finns........

det går inge vidare för mig heller, de envisas med att torka ihjäl. laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-04-2005, 21:34)
och jag har bägge sorter ute , Hibiscus mochetous vet jag klarar sig bra men syriacus testar jag sen i höstas tongue.gif

ohmy.gif Där jag köpte min syriacus sa de att den var bara härdig till Zon 3

Så därför planterade jag den i en kruka o hade ute i sommras. Sedan när det blev kallt tog jag in den
ohmy.gif Men du menar att den kan överleva ute?
kerstin z5-6
det där med zoner testar jag alltid själv innan jag tror på det , tre gånger minst med samma växt blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är dock första säsongen , med syriacus ute ....
eftersom man har minst 3 zoner i sin trädgård hoppas jag att den sitter på zon 3 stället laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wacko.gif
I consider all plants hardy, until I have killed them myself" .. var det nån klok som sa..
rutis
Mina vägrar fortfarande komma upp. Kanske fröerna har frusit vid något tillfälle... Jaja... nu är det väl försent att skaffa nya, får testa igen nästa år.

unsure.gif
kerstin z5-6
Frusit tror jag inte det klarar de , men däremot kan de vara döda , omogna infertila frö .. händer ibland även från firmor
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-04-2005, 12:33)
det där med zoner testar jag alltid själv innan jag tror på det , tre gånger minst med samma växt blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är dock första säsongen , med syriacus ute ....
eftersom man har minst 3 zoner i sin trädgård hoppas jag att den sitter på zon 3 stället laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wacko.gif
I consider all plants hardy, until I have killed them myself" .. var det nån klok som sa..

Hur går det Kerstin z5-6? Har din syriacus klarat sig
smile.gif Jag är nyfiken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon