åsgård
Har de lucköppnare som Florum säljer Sesam Spiro. Jag tog bort mina under vintern, har för mig att det stod något om det på asken, men Florum påstår att man inte behöver det.

Vad har ni för erfarenheter tro. Eftersom jag har sju stycken så kan det ju bli dyrt om de fryser sönder
MVH/Kenneth
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har Willabs billigaste lucköppnare ventomax och den har jag slutat ta ner den var så krånglig att sätta dit och den har ändå hållt i många år. Efter vad jag förstått kan man låta öppnarna sitta kvar under vintern så länge som man inte skruvar fast luckorna under vintern, blir det varmt i vårsolen måste öppnarna kunna öppna fönstrena.
ThomasJ
Jag har också låtit mina 3 suttit kvar. Inga problem. De funkade fint nu när vårsolen började värma. smile.gif

/Thomas
lisselbo
Jag tog bort mina, ventomax tror jag att det var, det stod på asken att dom var frostkänsliga. Dumt att chansa tänkte jag.
mvh Marie
Annlo
Ja, jag har också tagit bort mina ventomax. det är väl bivax i dem som inte tål för sträng kyla eller nåt?

Annlouice
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har haft min ventomax ute i ca 5-6år även när det varit närmre -30 och den fungerar utmärkt fortfarande den har öppnat luckorna även idag så så känsliga är de inte de är bara om man skruvar fast luckorna så kolven inte kan skjuta upp luckorna som det finns risk att den spricker.
åsgård
Det låter rimligt att kunna ha de på plats förutsatt att man inte låser luckorna. Varför skulle man göra det egentligen när öppnaren håller luckan på plats.
Har förstått att det är någon form av expanderbar vax för kolven. Frågan är då bara om kylan på något sätt förändrar vaxet förmåga att expandera.

Håller med Åsa att det var riktigt pilligt att få alla på plats igen och inte vet man ju riktigt den gamla inställningen heller.
MVH Kenneth
titti49zon6
Jag har haft mitt växtus i 5 år, har aldrig tagit in öppnarna huh.gif
jag brukar smörja dem med olja som man använder till kastspörullar
har fått för mig att den skall vara bra eftersom den tål vatten wub.gif
mina luckor har fungerat bra alla år, trots att vi kan ha ganska kallt på vintern
Idag har dom varit helt öppna eftersom vi haft ca 9 grader varmt och solen har gassat, äve om dom på nyheterna sagt att vi skulle ha moln-dom ar inte att lita på dom där meterologerna
jåj
Har tidigare använt den billigare typ ventomax och fåt byta en och annan "vaxpatron" då och då när jag inte tagit in dessa.
Förra året när Willab "bjöd" på fönsteräöppnare till mit nya växthus rekomenderades de billigare med argumentet att de brukar gå ha ute året om nuförtiden!
Valde ändå den dyrare och de har fungerat åtminstonde en vinter.

JÅJ
Annlo
CITAT (åsgård @ 01-04-2005, 16:46)
Håller med Åsa att det var riktigt pilligt att få alla på plats igen och inte vet man ju riktigt den gamla inställningen heller.

Å nej säg inte så sad.gif kommer säkert att bli jättekrångligt nu då!
Här är man duktig och ska ta riktigt god hand om sitt nya fina växthus och så är det onödigt jobb unsure.gif

Ja, ja då vet jag till nästa vinter! sleep.gif

Annlouice
fiffigafrun
Jag har samma som du Kenneth, men jag tog in mina (kolvarna alltså). Inbillar mig att livslängden på dem blir längre då. Men det kommer nog att bli ett stort aber att få dit dem igen. Nog pilligt att ta ner kolvarna i höstas var det.
Lilian
Tack för goda råd om lucköppnare. Jag har också Willabs Ventomax i mitt nya växthus. Med tanke på hur jobbigt jag och maken hade det för några veckor sedan när jag (och han delvis) monterade dem avstår jag i framtiden från att ta bort kolvarna och slipper höra osande svordomar.

Är det inte olja i kolvarna? Jag fick den uppfattningen när jag var inne på Julianas hemsida. Anledningen till att jag läste på Julianas hemsida var att Ventomax låg i deras förpackning.

Lilian
Smekajsa
Vi tar också in kolvarna på vintern .....

Det finns ju en förklaring till varför tillverkaren anser att man ska göra det.

Oljan i kolvarna far illa av vinterkylan !!!
gammelnalle
Kanske ?? det beror på VILKEN typ man har??
ur Willabs katalog :

Även när du är borta måste växterna ha rätt temperatur. Automatiska fönsteröppnare fungerar genom att en vätska utvidgar sig i en cylinder när temperaturen stiger. Öppningstemperaturen är justerbar – mellan 15 och 25° C. Ingen elinstallation behövs. En öppnare med mycket hög kvalitet och hållbarhet är Bayliss, de behöver inte ens tas in över vintern.

För effektivare ventilation rekommenderar vi ett jalusifönster, gärna i kombination med automatik.

Ventomax
Vår bästsäljare. Tillverkas av galvaniserat pulverlackerat stål. Öppnar ca 35 cm. Ventomax har en returfjäder, vilket gör att den passar både för växthus med isolerplast och glas. Lyfter max ca 6 kg. Monteras med klämbeslag. Ingen borrning behövs. Cylindern bör tas in på vintern.

Optivent
Mycket driftsäker automatisk öppnare som är utvecklad från samma modell som Ventomax. Optivent har två kraftiga fjädrar, vilket gör den idealisk för växthus i isolerplast. Öppnar ca 35 cm. Lyfter max ca 6 kg. Monteras med klämbeslag. Ingen borrning behövs. Cylindern bör tas in på vintern.

Univent
Samma typ som Ventomax, men med möjlighet att genom ett enkelt handgrepp öppna ena fästpunkten. Passar därför utmärkt till öppning av skjutdörr. Cylindern bör tas in på vintern.

Bayliss MK7
Med kraftig returfjäder. Öppnar ca 30 cm. Lyfter ca 6 kg. Monteras genom att borra hål i fönstret/karmen, vilket gör infäst-ningen mycket stabil. Ger ”mest för pengarna” av Bayliss öppnarna.

Juliana Jalusifönster
Jalusifönster för extra ventilation som monteras på växthusets gavel- eller sidvägg. Ger därmed bättre luftgenom-strömning i växthuset. Levereras med glas. Kan kompletteras med automatisk öppning. Finns till två glasbredder: 700 eller 610 mm.

min markering av fetstil....
Åsa, mälardalen zon 2
För mig fungerar det bra att ha kolven ute den verkar hålla ganska bra. Och det är billigare för mig att ha dem ute, för varje år när jag satt upp kolven i den där konstiga arbetsställningen fick jag ont i nacken och fick gå till kiropraktorn. Ett besök hos kiropraktorn kostar mer än en sprillans ny öppnare så allt är relativt. Skulle livslängden på öppnaren bli lite kortare så gör det inget nästa gång köper jag en öppnare som inte har kolv som tillverkaren säger ska tas in.
kerstin z5-6
Jag vill bara påpeka en sak -det är inte Florum som "påstår "att de inte behöver tas in utan tillverkaren av öppnaren .. och det är kollat ggr flera.Förutsättningen är att man naturligtvis inte >LÅSER dem ..
Mina har sittit där de ska i tio år nu i -35 grader månadsvis per vinter ..
Låser man dem går kolven sönder
Jag har INTE de modell som Florum säljer utan VENTOMAX ...
jåj
Hoppas kiropraktorn är bra och värd pengarna(?) eller kan du tänka dig att byta ut honom till en trapstege ?

JÅJ

OK
Förstår att vinerförvaringen blir anorlunda!
kerstin z5-6
Man behöver INTE ta in kolvarna ..... suck .... biggrin.gif
Åsa har aldeles rätt ...
Letty
Jag glömde ta ner Venotmaxen i höstas - men den fungera precis lika bra som tidigare!
Samma sak gäller för timern till bevattningen! unsure.gif Men det var nervöst innan vi hade testat den.
Annlo
Jag satte dit mina kolvar idag igen!
Började först med att försöka pilla dit dem när resten av öppnaren satt på plats men det var ju helt omöjligt mad.gif

Svetten rann och jag blir galen av "pill" som inte funkar. mad.gif
Tog till slut ned hela sk*en och gjorde allt från början!

Annlouice
Tesa
Jag har heller inte tagit in mina efterförsta vintern och de funkar då som de ska efter...7-8 år nånting kanske...
(tänk att inte ha en aning om en så viktig sak som vilket år man skaffade växthus.. unsure.gif )
Ewa smålänska höglandet
CITAT (gammelnalle @ 02-04-2005, 08:43)
Kanske ?? det beror på VILKEN typ man har??
ur  Willabs katalog  :

Bayliss MK7
Med kraftig returfjäder. Öppnar ca 30 cm. Lyfter ca 6 kg. Monteras genom att borra hål i fönstret/karmen, vilket gör infäst-ningen mycket stabil. Ger ”mest för pengarna” av Bayliss öppnarna.

Jag har nytt för i år wub.gif

/Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon