Full version: Fyndat Helleborus!
Betty
Idag var jag ut till Obs! och fyndade Helleborus, 79:-/st! Det blev en H. niger, som är full av vackra vita blommor och så blev det tre stycken H. orientalis som inte är i blom.
Ska jag sköta dem som vanliga krukväxter tills det går att plantera ut dem i trädgården, eller har de några särskilda krav som jag borde känna till?
titti49zon6
Hoppas att du lämnade några kvar åt mig, skall dit i morgon biggrin.gif
Jag köpte i fjol på trädgårdsmässan i Stockholm och hade dom ute på bron på dagen och inne på natten laugh.gif
Sedan planterade jag dem ute när tjälen gått ur jorden och dom såg då fina ut i höstas unsure.gif hoppas att dom har överlevt vintern jag
köpte 4 st rolleyes.gif rolleyes.gif
Lycka till
jag har föresten fått lökar från odla. nu idag
Orientalisk lilja Space
Orientalisk lilja Aruba
Påfågelslilja
Väpnarlilja
Blandade asiatiska liljor
titti49zon6
Oh, jag glömde säga att jag brukar sätta lite snö i krukorn istället för vatten
Betty
OK, tack för råden Titti, då ska jag ställa ut dem redan i morgon.
Jo då, du kan vara lugn, jag lämnade en halv skrinda till dig! rolleyes.gif
Visst är det härligt med liljor! Jag satte en hel massa olika i fjol, ska bli spännande att få se dem blomma i år. biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag var till OBS-Stormarknad idag och såg vagnen med Helleborusar, men jag köpte ingen wacko.gif ???? undrar ifall jag är sjuk eller?? Mina 2 kompisar köpte däremot var sin. / Helen
Betty
Ja, jag tror du har feber Helen... hög feber...blink.gif laugh.gif
titti49zon6
Tror jag med biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
jo, jag känner mig lite konstig wacko.gif blink.gif jag kanske måste fara tillbaka till Luleå och köpa då? biggrin.gif / helen
jessica zon6
Inte gick det att gå förbi utan att köpa, två orientalis blev det. wub.gif

Nu gäller det bara att få dom till att överleva och klura ut var jag ska plantera dom till våren, skuggigt eller soligt.... /jessica
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (jessica zon6 @ 02-04-2005, 18:56)
Inte gick det att gå förbi utan att köpa, två orientalis blev det. wub.gif

Nu gäller det bara att få dom till att överleva och klura ut var jag ska plantera dom till våren, skuggigt eller soligt....  /jessica

Lite mer skuggigt skulle jag sätta dem, i riktigt soligt läge har inte jag fått dem att överleva ens i zon 2.
jessica zon6
Då kanske kvälls,natt och morgonsol fungerar smile.gif
titti49zon6
Jag har satt mina i halvskugga rolleyes.gif
Igår köpte jag två niger och två orientalis på OBS tongue.gif
Jag har dom på bron på dagarna och inne över natten
Kan man säga att våren har kommit när snödroppar och Hellebourus
blommar på bron i sina krukor? fniss,fniss wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon