Full version: Lergryta
*Molly*
Har en oanvänd lergryta som jag hittade på mina föräldrars vind nyligen. Jag hade hade en likadan i slutet på 70 talet och gjorde många goda rätter i den med hjälp av kokboken som hörde till.
Nu är kokboken försvunnen och jag minns inte ett enda recept, nån som har nån lättlagad smarrig rätt att rekommendera ?
*Felix matte*
Tyvärr sad.gif har inga recept för min gryta förblev oanvänd tills jag gav den till en av döttrarna. tongue.gif
netaave
Jag använder min lergryta ganska mycket till kött.
Lägger i blöt den 10-15 min i kallt vatten.
Skär rotfrukter och potatis i rätt stora bitar och lägger i botten,
En benfri köttbit 1-1,5 kg ex. skinkstek eller liknande som jag gnider in ordentligt med salt och peppar och lägger ovanpå roterna.
Sätter på locket och in i kall ugn som jag sätter på 225 gr och låter allt stå i 2-2,5 timmar beroende på hur stor köttbiten är.
Häller ur buljongen som blivit i grytan och kokar ihop den med grädde till en simmig sås.
Köttet blir fantastiskt mört och allt sköter sig själv i ugnen, bekvämt och bra.
zaaritha
Se föreg. svar: Men ta en kyckling! Krydda med rose´peppar, grönpeppar,
salt o vitpeppar!! Lite svampsoya--blir gott!!
netaave
CITAT (zaaritha @ 02-04-2005, 00:00)
Se föreg. svar: Men ta en kyckling! Krydda med rose´peppar, grönpeppar,
salt o vitpeppar!! Lite svampsoya--blir gott!!

Tar du en hel ostyckad kyckling då?
Som en parentes kan jag också nämna att en lergryta som används till kött & fågel inte ska användas till fisk.
zaaritha
Ja jag tar ur inkråmet, sköljer av kycklingen, kryddar med dessa olika pepparsorter o salt, häller på en blandning av vatten, olja o svampsoya, blir gott--tycker vi.......
*Molly*
Tack för tipsen, äntligen kan jag börja använda lergrytan smile.gif
solkatten
Lergryta är kanon, bara ner mer maten och in i ugnen.
En gång la jag i köttfärs och ovanpå skalad potatis och morötter i bitar = fix och färdig köttfärslimpa.
Tycker att lergryta är perfekt latmaskredskap för matlagningen.
brittmarie
Man kan även baka i lergrytan. Här kommer 2 recept:

Skållad rågmjölslimpa (2l lergryta)

Dag 1
7½ dl kokande vatten
12 dl extra grovt rågmjöl

Dag 2
100 g jäst
2 msk vatten
2 tsk salt
½ dl sirap
1 msk malen koriander
1 msk finstött kummin
ca 1 l vetemjöl
2 msk olja

Dag 1: Rör ihop vatten och mjöl.
Låt stå till nästa dag

Dag 2: Blötlägg grytan.
Rör ut jästen i vattnet, blanda ner i den skållade degen.
Blanda ner resten utom oljan till en smidig deg.
Olja in grytan även locket.
Forma till degen så slätt som möjligt.
Lägg degen i grytan och låt jäsa under lock 1 tim.
Ställ in i ugnen 150-175 grader ca 2½ tim.
Låt svalna i grytan.
Dela på längden till 2 limpor.

Skållad grahamslimpa

Följ föregående recept, men byt ut rågmjölet mot grahamsmjöl.
Detta bröd blir mindre smuligt än annat grahamsbröd och dessutom saftigare.

Man kan med fördel blanda i andra ingredienser som t.ex. valnötskärnor, ost eller andra ört/bröd kryddor i något av recepten.
jesse
Jag brukar göra kyckling i lergrytan.

Stycka en kyckligen och krydda med grillkrydda.
Ställ in grytan i kalll ugn och sätt ugnen på 175 grader.
Efter ca 30 min lägger jag på skivad potatis som jag varvar med grillkrydda.
Potatisen blir bäst om man lägger på i omgångar med ca 10 min emellan.
Sen är det bara att steka tills potatisen är mjuk.

Detta går att göra med kycklingfile också, men det bli lite torrt så man får hälla på lite buljong.

Enkel och gott med 3 ingredienser.

biggrin.gif biggrin.gif
Muguet
Tycker ni att det är någon skillnad på att laga maten i en lergryta kontra en glasgryta i ugnen ?
Muguet wink.gif
Muguet
Tycker ni att det är någon skillnad på att laga maten i en lergryta kontra en glasgryta i ugnen ?
Muguet wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Muguet @ 26-04-2005, 17:40)
Tycker ni att det är  någon skillnad på att laga maten i en lergryta  kontra en glasgryta i ugnen ?
Muguet wink.gif

Menar du en sån NilsJohan... den går utmärkt att laga t.ex Sjömansgryta, Laxlåda, Lasagne mm i ugn... men för att vara ärlig så måste jag bekänna att den nu stått oanvänd i 24 år ohmy.gif sleep.gif
netaave
Det är stor skillnad på att laga maten i en lergryta kontra glasgryta i ugnen. En glasgryta är ju helt tät och ger ingen yta, den måste smörjas, du kan ju inte heller sätta in det i kall ugn och låta det sköta sig självt som du kan göra med lergrytan. Glasgrytan skulle spricka efter ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon