TeliaNet
mitt citronträd har överlevt hela vintern i ett kylskåp med ett kompaktlysrör över sig. biggrin.gif
det har fått stå inne i sovrummet en vecka och nu har jag lagt märke till att det kryllar av blommor.
sen lär det nog bli frukt på, så ska man gallra för att den ska kunna hinna få mogen frukt? eller gallrar den själv?
Klinta
Vi har aldrig gallrat vårt citronträd. Just nu är den full av nya gröna små citroner och ca 5-6 mogna gula. Häromdagen hörde jag ett duns i blomrummet och plockade upp en mogen gul citron. Den blev perfekt till kvällens gin o tonic! Citrusträdet har blommat med hundratals doftande (stinkande!) blommor under januari-februari. Vi har haft den i 4-5 år och blir nog tvungna att beskära den snart för att den blir allför omfångsrik. Snart flyttat den ut i trädgåden där den trivs i full sol under hela sommaren tills frosten kommer.
Lady Hamilton
Jag gallrar aldrig mina citrusar och brukar få många frukter. Men du får inte glömma att pollinera blommorna med en pensel eller liknande,annars blir det inte många frukter
TeliaNet
CITAT (Hamilton @ 02-04-2005, 18:00)
Jag gallrar aldrig mina citrusar och brukar få många frukter. Men du får inte glömma att pollinera blommorna med en pensel eller liknande,annars blir det inte många frukter

jag tror inte att man behöver pollinera citrus, läste det nånstans, men jag kan ju ha fel.
det skadar ju inte att göra en penselpollinering.
Ingrid på Västkusten
Jag gallrar inte och jag pollinerar inte. Trädet bestämmer ofta själv hur mkt frukt det blir och kastar resten....senare.
TeliaNet
tusen tack. rolleyes.gif
jag orkar snart inte vänta längre på att blommorna ska slå ut, de är vita och röda och slår ut vilken dag som helst.
Ingrid på Västkusten
Har själv njutit av goda blomdofter i ett par veckor nu och egenodlad grapefrukt klår affärens med hästlängder ( synd att det var så få men dte var första skörden!) - grapen förresten sätter int eså mkt frukt hos mig men jag är int euppe i full gödslingskapacitet ännu på den - tar det lugnt så smått nu :-) på vårkanten innan det skall brassas för fullt ;-))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon