Full version: Tobaksblomma och pion
Latmask
Är tobaksblomman flerårig? Hur ska den skötas? Ska man klippa ner allt dött eller bara en viss del?

Hur mycket ska man klippa bort på pionen och när ska det göras?
ejjan
Pionen ska klippas ner helt efter marken, det kommer nya skott nerifrån varje år. Jag brukar klippa ner dem på hösten och lägga över klippet som skydd under vintern. smile.gif
Latmask
Tack för svar! Jag klippte ner en pion vi har på tomten i dag. Tog nästan allt eftersom det såg dött ut och blev sen rädd för att jag hade förstört något. Skönt att det inte var så.

Är rekommendationen hösten eller kan man välja själv hur man gör?
Åsa, mälardalen zon 2
Tobak är ettårig så den får man så nya plantor av varje år (alt. köpa). Tobak bör sås nu mars-april inomhus, fröerna är ljusgroende.
Latmask
Vad bra då vet jag det! Det hade kommit upp nåt litet grönt i den kruka vi odlade tobak i förra sommaren, men då är det säkert nåt frö som kommit dit av nåt annat som flygit kring, då är det bara att slänga och inte vänta och se vad för spännande som dyker upp. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Latmask @ 01-04-2005, 19:02)
Vad bra då vet jag det! Det hade kommit upp nåt litet grönt i den kruka vi odlade tobak i förra sommaren, men då är det säkert nåt frö som kommit dit av nåt annat som flygit kring, då är det bara att slänga och inte vänta och se vad för spännande som dyker upp. biggrin.gif

Det kan ju hända att tobaken har fröat av sig. Om du har möjlighet att fota de små plantorna kan vi tala om här på forumet ifall det ser ut som små tobaksplantor.
Latmask
Nu har jag skapat ett fotoalbum och lagt in en bild på plantan. Det blev otydligt för den är så himla liten, men jag hoppas att ni kanske kan se i alla fall?

tack så mycket för hjälpen!

Behöver man hjälp för att hitta till mitt album eller är det en lätt funktion? Om ni behöver info så säg till bara.
Ciczi
Du måste gå in i din användarprofil och lägga till ditt album.

Ciczi
Latmask
Nu ska det gå!

Jag försökte lägga in den som bild i inlägget här bredvid, men det blev så himla litet så man inte kunde se nånting alls.
Christer i Falköping
Jag hoppas att det inte är en buskpiopn du har, utan en örtartad. Den örtartade vissnar ned varje höst och kommer igen varje vår. Buskpionen är ju en buske och skall låtas vara.
Christer.
Latmask
Hur ser man skillnad på dem? *orolig*
kerstin z5-6
Buskpionen har en hård vedartad stam.. de andra har blad som ligger i slamsor runt plantan nu ..

har även svarat dig i din första tråd -nån fler med,har du sett det ?
Nu på våren rullar svaren bort till sid 2 väldigt snabbt smile.gif
Latmask
Jag har läst svaren i min andra tråd och tagit åt mig av allt ni skriver, jag är tacksam för att kunna få hjälp på detta sätt. Vi har nu delat in traädgården i nio partier, ska börja med två i år, ta en nästa år och sen fortsätta på det sättet för att orka med och få allt fint utan att hafsa fram en lösning.

Min pion har vedpinnar som sticker upp ur marken och som var lite gummiaktiga längst ner och döda efter det. Men jag kan se grönt som poppar upp ur marken nu när jag var ute och kollade så det "ser grönt ut". tongue.gif
kerstin z5-6
Då är det "vanliga pioner
Åsa, mälardalen zon 2
Har du möjighet att ta någon ny bild som inte är så suddig på den eventuella tobaksblomman. Det är svårt att se på bilden, det skulle kunna vara en tobaksplanta och det skulle även kunna vara en liten maskrosplanta när man tittar på bilden.
Latmask
Tyvärr, jag tog ca femton bilder i går kväll och detta var den skarpaste, tro det eller ej... wub.gif Den är så liten så min kamera fixar inte skärpan. Provade med en massa olika blixtalternativ också.

Jag får låta den växa upp lite mer och sen ta ett nytt foto. Det vore ju trist om man odlade maskrosor i kruka på altanen... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon