Full version: Skillnad på jord
Lady Hamilton
Jag har under våren lärt mig att det är skillnad på jord o jord.
Har köpt både så jord o plantjord av högre kvalite, och när jag sållat jorden har det nästan inte funnits kvar något i sållet.
Och vilken FRÖJD att jobba med! Inga klumpar eller "kvistbitar"
Så i går var jag tvungen att köpa en billigare sort o veåfasa.........
Sållet blev igen täppt på en gång, o inte var den rolig att arbeta med!
Då kom jag o tänka på en bild som fanns i ICA-kuriren i fjol

Den tycker jag är BRA smile.gif Och kan mycket väl stämma
Fenja
I så fall är jag glad att mina växter inte vet om det för precis alla är planterade i billigast möjliga jord (5 säckar för 100 kr)... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
jåj
Hej.
Har också funderat lite över de olika jordarna ....
Den billiga planteringsjorden är grov med pinnar och grov torv och passar bäst i planteringsgroparna men duger också för att draup ettåringar.
Ett annat allternativ är dressjorden till gräsmattan den är värd att prova här slipper man alla grova pinnar och torvbitar.
Lite tveksam till att "fin" jord skall vara så dyr men reklamen hjälper?

Lite åsikter men värda att prov.

JÅJ unsure.gif
Lady Hamilton
CITAT (Fenja @ 01-04-2005, 20:48)
I så fall är jag glad att mina växter inte vet om det för precis alla är planterade i billigast möjliga jord (5 säckar för 100 kr)...  :rolleyes:
Mvh
Fenja

rolleyes.gif Nu var det närmast DEN odlare som ska hålla på med jorden jag tänkte på (....vilken FRÖJD att jobba med jorden.)

Men visst tror jag på att det är skillnader på olika jordar smile.gif
Men sedan kan det högst troligt vara att du med flera har "hemliga" knep som vi andra inte kan,
typ hålla lagomt fuktigt m.m. och därför inte har samma behov av annan jord för att uppnå samma goda resultat. rolleyes.gif
Em_I_Am
Hmm undrar om mina fröer kommer gro som dem ska... Här var all såjord slut (!) så jag köpte billig planteringsjord och blandade ut med sand istället. Däremot var jag noga med lite dränering i botten av krukorna detta året och har bra tilläggsbelysning. Hoppas det kan kompensera för den dåliga jorden då. wacko.gif
Lady Hamilton
CITAT (Em_I_Am @ 02-04-2005, 10:57)
Hmm undrar om mina fröer kommer gro som dem ska... Här var all såjord slut (!) så jag köpte billig planteringsjord och blandade ut med sand istället. Däremot var jag noga med lite dränering i botten av krukorna detta året och har bra tilläggsbelysning. Hoppas det kan kompensera för den dåliga jorden då. wacko.gif

smile.gif Jag tror att det kommer att gå bra för dig, just för att du "kompenserade" i förebyggande syfte.
Caprice
Om det ska vara till krukväxter inne, ska det nog vara av bättre kvalitet..

När jag anlägger nya rabatter så köper jag 5 säckar för en hundring..
Och i rabatten tar jag då 50/50 av jord och kodynga..

Det funkar utmärkt..

Caprice
Fenja
Jag tror visst att dyrare jord kan vara mycket bättre och ha ett för växterna riktigare näringsinnehåll! Men jag tycker peronligen inte att det är värt pengarna så jag använder billigast möjliga även till krukväxterna.
Mvh
Fenja
Em_I_Am
Skönt att höra Hamilton! Om det bara hade velat gro nu. Är inne på tredje dagen o inte ett spår av småttingar ännu. Jag vet att jag är otålig hehe... rolleyes.gif
jerpan
Jag köpte såjord på Bauhaus "billigt", det var des sämsta jag lagt pengarna på. Den blev som cement när de blev våt. Tacka vet jag min Emmaljunga jord. Mjuk och gosig!

Det finns nästan alltid en anledning till att priset är högre. T.ex. att det är gödning, lekakulor swellgel m.m. som också kostar pengar att tillsätta själv.
Berit
Jag köper Eldorados blomjord på Willy´s som skall vara bra enligt tidningen Vår Bostads test förra året.

14:50 för 8 liter

Den använder jag både till krukväxter inomhus, till omskolning och rabatter utomhus.

mvh
Berit
kristerh
CITAT (jerpan @ 04-04-2005, 10:48)
Jag köpte såjord på Bauhaus "billigt", det var des sämsta jag lagt pengarna på. Den blev som cement när de blev våt. Tacka vet jag min Emmaljunga jord. Mjuk och gosig!

Det finns nästan alltid en anledning till att priset är högre. T.ex. att det är gödning, lekakulor swellgel m.m. som också kostar pengar att tillsätta själv.

Håller med, de billiga jordarna har ofta den tendensen, jag köpte ofta den jorden 5 för 100:- men plantorna blev alldeles gula och jorden fick en stenhård skorpa, så nu har jag gått över till proffsjord och det är en fröjd att jobba med den, känns som sammet o plantorna verkar gilla den oxså.
Ska man köpa den billiga 5 för 100 jorden bör man nog blanda ut jorden med koskit o annat smaskens.
krister
Kajsa
Till krukor med pelargoner/fuchsior och andra duger bara lite dyrare påsar U-jord, eller blomjord med leccakulor i. Billiga säckarna har jag och toppar gräsmattan med, då blir det fart på den. Har sandig jord, köper mest kogödsel på våren.
Virgo
CITAT
Tacka vet jag min Emmaljunga jord. Mjuk och gosig!

hur mycket torv är det i den?

Jag har skrivit det förr och gör det igen.

Så gott som all påsjord består av 85-95% torv i olika humufieringsgrad och från partikelstorlek från "damm" till tjocka kvistar eller icke förmultnade växtdelar.
Kontrollen av tillverkningen är inte så noga som många tycks tro.
Kvalitén på påsjorden kan skilja sig markant mellan olika tillverkningsveckor.
Det går mycket bra att köpa påsjord 4-5 för en hundring. Ibland säljs ju tom "fina dyra" sorten för det priset och är den i så fall sämre än när den kostar normalpris?
Kolla innehållsförteckningen. Köp de påsar som innehåller minst torv.
Eller allra bäst är att köpa kogödsel 5 för en hundring. Dessa påsar brukar ha en torvmängd av 55-65% resten är brunnen kogödsel om man har tur.
(jag har skrivit om det i nån tidigare tråd)
Sedan måste man håll koll på växterna hur de tar sig. växer dom dåligt så fattas näring och då var det knappt nån näring i påsjorden. Alltå får man gödsla.
Det måste man göra i alla fall då växterna snabbt gör slut på all näring som finns i påsjorden.
När torv får torka till blir den som en "gås" vattnet rinner bara förbi. Det gäller att hålla torvjorden fuktig hela tiden.

Så blanda i några skyfflar grov sand och små lecakulor och blanda väl.
Min rekomendation är att när det annonseras om billig jord 5 för en hundring, så köp bara kogödsel och barkmull. Planteringsjord , kvittar vilket fabrikat, är bortkastade pengar.
En gång till:
Läs innehållsförteckningen och förstå den samt jämför olika fabrikat vad det gäller de resterande 5% i påsen samt näringsämnen.

Tänkvärt 2,5 liter i en påse planteringsjord (50l) är annat än bara torv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon