CITAT
Tacka vet jag min Emmaljunga jord. Mjuk och gosig!
hur mycket torv är det i den?
Jag har skrivit det förr och gör det igen.
Så gott som all påsjord består av 85-95% torv i olika humufieringsgrad och från partikelstorlek från "damm" till tjocka kvistar eller icke förmultnade växtdelar.
Kontrollen av tillverkningen är inte så noga som många tycks tro.
Kvalitén på påsjorden kan skilja sig markant mellan olika tillverkningsveckor.
Det går mycket bra att köpa påsjord 4-5 för en hundring. Ibland säljs ju tom "fina dyra" sorten för det priset och är den i så fall sämre än när den kostar normalpris?
Kolla innehållsförteckningen. Köp de påsar som innehåller minst torv.
Eller allra bäst är att köpa kogödsel 5 för en hundring. Dessa påsar brukar ha en torvmängd av 55-65% resten är brunnen kogödsel om man har tur.
(jag har skrivit om det i nån tidigare tråd)
Sedan måste man håll koll på växterna hur de tar sig. växer dom dåligt så fattas näring och då var det knappt nån näring i påsjorden. Alltå får man gödsla.
Det måste man göra i alla fall då växterna snabbt gör slut på all näring som finns i påsjorden.
När torv får torka till blir den som en "gås" vattnet rinner bara förbi. Det gäller att hålla torvjorden fuktig hela tiden.
Så blanda i några skyfflar grov sand och små lecakulor och blanda väl.
Min rekomendation är att när det annonseras om billig jord 5 för en hundring, så köp bara kogödsel och barkmull. Planteringsjord , kvittar vilket fabrikat, är bortkastade pengar.
En gång till:
Läs innehållsförteckningen och förstå den samt jämför olika fabrikat vad det gäller de resterande 5% i påsen samt näringsämnen.
Tänkvärt 2,5 liter i en påse planteringsjord (50l) är annat än bara torv.