Hej Har någon av er prövat att odla potatis i hink? I så fall får ni gärna förse mig med tips!
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2005, 18:01
Inga problem att odla potatis i hink. Jag brukar förkultivera potatisen(friskt utsäde) i krukor inomhus så att det blir plantor. Sedan fyller jag hinkar (med dräneringshål) ungefär till hälften med jord och planterar mina plantor när potatisen växer så fyller jag på mera jord. Potatisblasten tål ingen frost så man får starta med hinkodlingen när det passar där man bor och efter vilka möjligheter man har. Har man en frostfri balkong/uterum eller växthus med värmefläkt i kan man starta ganska tidigt. Medans potatisen växer vattnar man och ger lite gödning.
*Eko*
02-04-2005, 16:04
Tack Åsa i Mälardalen, zon 2
L8 B.
05-04-2005, 10:17
Så gör jag också men jag har också kopplat in en fläkt som blåser några timmar om dagen. Blasten blir inte lika gänglig och svag då - och så blir det lite svalare just där
*Felix matte*
05-04-2005, 22:46
Jag har en hink med potatis på tillväxt just nu...inomhus...blasten ser lite kul ut...spenslig...ville testa hur inomhusodling funkar
Betty
05-04-2005, 22:58
Jag odlar också potatis i hink. Men jag har aldrig provat att förodla den i krukor först, det ska jag testa i år, då kanske man får ett kok lite snabbare. Håller för din inomhusodling Agneta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.