Rossi
Jag vet att det är svårt att säga vad det kan vara för sort när den inte blommar men den här har så speciella, tjocka, blad så jag tänkte att det kanske finns någon som vet vad det är för sort? Jag är inte helt säker men jag har för mig att den hette någonting på a. Hoya a....... Namnet stod bara på en lapp i butiken och det följde inte med någon etikett och så glömde jag bort det hela. Det är nog en två år sedan och den här Hoyan var lätt misshandlad redan när jag köpte den och den har levt ett rätt påvert liv men nu har jag lagt lite mer omsorg och möda på den och den har nu börjat att skjuta nya blad så kanske, kanske den t.o.m. snart blommar!

libra
Hej. Vill bara ge dig ett tips, gå in på hem.passagen.se/clubhoya
ev. kan du hitta svaret där.
maimiti
Det är en Hoya obovata. Den är ganska lättblommad när man väl fått den att trivas. Låt den stå skapligt ljust och torka ut en aning mellan vattningarna. Gödsla gärna någon gång ibland också så ska den nog blomma också.
Rossi
CITAT (maimiti @ 01-04-2005, 19:19)
Det är en Hoya obovata.

Tusen tack för svaret Maimiti! Vad du kan!!!!

Jag sökte på google bild och visst är det en obovata! Mmm, vad söta blommorna ser ut! Hoppas att jag snart får se dem på min Hoya!

Jag har den stående i ett söderfönster och den har varit halvt död vid ett par tillfällen men för ett tag sedan fick den ny jord och lite mer skötsel så nu verkar den att trivas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon