Full version: Oj hoppsan...
Annlo
Det är ju märkligt att man aldrig kan hålla sig utan måste kräma på när man sår! huh.gif biggrin.gif

Så nu sitter man här med en miljon (typ) st lejongap... blink.gif

Hur gör ni när ni planterar om dessa?

Sätter ni plantorna en och en i krukan (gud förbjude!) eller planterar ni fler tillsammans?

Annlouice
Magdis
Vad kul ändå att det blev många Lejongap! Jag har också planterat Lejongap men de har inte grott än. Hur lång tid tog det för dina? Jag funderar också på om man måste plantera om dem en och en i varsin kruka eller om man kanske kan ta två i varje. Ska man ta en till varje blir det måååånga krukor! Man har ju inte planterat bara en sort heller direkt! Som man sår får man skörda!
Annlo
Ja, eller hur! laugh.gif
det grodde snabbt för mig. Hade planterat dem ytligt och ställt dem ljust under "natriumlampan" så det grodde på 5 dagar.

Annlouice
AvalonC
Känner igen det där med 1000-tals lejongap...

Om du kommer på en enkel lösning, så är jag villig att lyssna...
kerstin z5-6
Bredskola !
tag ett flak -kräftkartong eller liknande -Hål i botten , på med bra jord -sätt ner dem i detta i rader en två plantor åt gången, med några cm mellanrum spar plats -ev måste du upprepa o dela ytterligare en gång innan utplatering -men detta spar plats o krukor -särskilt med ettåringar
Detta förutsätter förstås att du inte ska sälja dina plantor , men då kan du ju skola ut de du vill ha med dig på plantmarknaden då smile.gif
Annlo
JA, så gör jag ju! wub.gif
Tack Kerstin...

Näe, jag har inte tänkt att sälja även om jag skulle kunna!
Det blir att dela ut till omgivningen i stället!

Annlouice
Annlo
Kom på att jag kan använda balkonglådorna att plantera i, det är ju länge kvar innan de ska användas! Kan vattna på golvet i källaren vid brunnen!

Annlouice
Ewa L
Jag hade samma problem förra året så därför sådde jag bara en pytte-liten del av fröna. Fick ändå 20--25 st. Det räcker bra. Har ju andra sorter också som vill ha plats och skötsel.

Vet däremot inte om det går att spara frön år från år, men försöka duger.
Zazu
jag har också tagit i lite väl när jag sådde lejongap, ser ut ungefär som en gräsmatta i krukan.
Magdis
I alla mina Lejongapskrukor har fröna förvandlats till pyttesmå vitaktiga fjun, betyder det att de håller på att gro? Jag sådde dem för fyra dagar sen.
kerstin z5-6
Ja smile.gif
Magdis
Tjohoo! biggrin.gif
En dum fråga till från mig: När man bredskolar plantor, är det pappkartong man sätter dem i alltså, som man gjort lite hål i botten på?
Annlo
Näe, det måste väl gå med allt som får plats med plantor, på tvären!
biggrin.gif tongue.gif
Jag tog balkonglådorna och planterade ned lejongapen i. Fick plats med säkert 40st i varje låda, om inte mer!

Kom på att affären jag handlar i ofta har stora, rätt djupa, plastlådor med köttfärs! De ska jag spara i framtiden!

Men Kerstins tips om kräftlådorna i plast är ju ännu bättre!

Annlouice
Eva i Skåne
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-04-2005, 13:03)
Tjohoo! biggrin.gif
En dum fråga till från mig: När man bredskolar plantor, är det pappkartong man sätter dem i alltså, som man gjort lite hål i botten på?

Nej, papp kommer inte att hålla. Det blöts upp ganska fort, så plastbyttor är bättre. Glassburkar, lätta-askar och alla möjliga engångs-plastförpackningar duger.

En del sticklingar, som jag satt en och en i småkrukor, har jag sedan samlat krukorna i små papplådor, som jag först klätt med aluminiumfolie på insidan.
Magdis
Hur ska man göra när det vuxit upp en miljon Lejongap i varje såkruka, ska man noppa bort en massa så att de övriga kan växa sig stora eller? Jag satte om Astrar idag av samma anledning men Lejongapen är ju ännu fler i varje kruka eftersom fröna var så pyttesmå. Det tar emot att nypa bort skott men man kanske inte har nåt val?
Annlo
Jag tar bara en bit av plantan med jorden och delar försiktigt. Använder sedan de kraftigaste och planterar om dessa! wub.gif

Annlouice
Magdis
Jag känner mig så brutal när jag gör så, men det finns kanske ingen annat sätt. Det är ju första gången jag frösår så jag vet inte så mycket. Jag skolade om Zinnia idag och då hällde jag ut hela jordklumpen och alla småplantorna och så försökte jag lirka loss rötterna från varann. Man får väl hoppas att det blir några plantor som klarar sig iallafall. Lejongapen är just nu så pytte-pyttesmå och minst 40 st i varje kruka så jag kan inte fatta hur jag ska kunna hantera dem ens.
Annlo
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-04-2005, 23:21)
Jag känner mig så brutal när jag gör så, men det finns kanske ingen annat sätt.

Ja, man vill ju nästan fälla en tår, när man slänger nittio procent av det som kommit upp sad.gif
Men eftersom jag inte har någon användning för sju tusen lejongap (inte krukor heller!) så får det bli den brutala vägen sleep.gif laugh.gif

Annlouice
Pernilla N
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-04-2005, 17:56)
Hur ska man göra när det vuxit upp en miljon Lejongap i varje såkruka,

Känner igen problemet! Har sått lejongap i flera år och hur lite jag än sår så blir det plantor till hela släkten!!! :-)

Jag brukar ta en liten sax och klippa bort alla plantor utom kanske 3-4 per såkruka, som får stå och våxa till sig lite innan omskolningen.
På så sätt riskerar jag inte att skada rötterna på dem jag vill spara.

Lejongapen är verkligen underbara. I höstas blommade mina fortfarande i november och de brukar ofta klara åtminstonde en vinter!

Hälsningar
Pernilla i Nacka
Ullet
Jag har en miljard pionvallmos jag, satte lejongap som kom med i ett fröbyte, första ggr m lejongap för min del, så det lär ju finnas en miljardsbiljardstriljon ettåringar av varierad form i det här hemmet. Brutal? Ja, i ångesten över plats o utrymme, annars får man väl skola om dom o hiva öer dom till hugade spekulanter i bekantskapskretsen, vill dom inte får dom väl kasta dom själva då!? *bestämd*
Magdis
Ja det måste nog bli saxen och klippa bort det mesta av Lejongapen. Det är väl eftersom jag är nybörjare som allting känns så svårt. Det är ju ändå bättre att några av plantorna överlever och blir fina än att jag står med en miljon dåliga exemplar.
AvalonC
Jag fick också förmycket lejongap, så jag kastade ut det i rabatten, hade inte ens tid att plantera dem riktigt...

Men de verkar ha tagit sig nu... *otroligt nog*

Så förhoppningsvis kommer jag få lejongap där till sommaren....
Magdis
Jag önskar att jag också kunde kasta ut nåt i rabatten, men där är det en massa snö och tjäle! Jag längtar till våren!!! Kan det inte tina upp snart åtminstone så jag kan ut och gräva min nya jätterabatt som ska sträcka sig längst hela altanen! Där ska jag ha enorma skära rosor, riddarsporre, Zinnia och stockrosor bl.a.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon