Full version: Att avkalka vatten...
niklaswik
Jag kom just på nåt som jag tycker känns väldigt smart.. smile.gif

Om man tar vanligt kranvatten så är det ofta "kalkigt"/basiskt, eller hur?

Och många växter gillar inte kalkigt vatten, eller hur?

MEN om man tar en citron (eller nån annan citrus för den delen) och klämmer ur lite saft i vattnet så borde den syran neutralisera kalket, eller har jag helt fel då?
TeliaNet
calciumklorid har ett överskott av väte, syra ett underskott.
att neutralisera betyder ju inte att kalken försvinner.
Christoffer
Eller är det helt enkelt att många växter inte gillar högt Ph, och
inte kalciumet i sig?
niklaswik
Okej.. du har rätt, men som christoffer säger så hade jag för mig att det är pH-värdet som inte skulle vara för högt.
Tapio
CITAT (TeliaNet @ 01-04-2005, 23:46)

Halaj!

Får säga att du brukar ha koll på läget, Telianet, men denna gång blev det inte mycket rätt.

en sur lösning har ett överskott på vätejoner [H+] och en basisk ett överskott på hydroxidjoner [OH-].
Blandar man en sur och en basisk lösning så möts dessa joner och ljuv musik uppstår. Det bildas H2O d.v.s. vatten.

Nu är jag ju inte kemist, men jag skulle tro att det går att sänka kranvattens ph med en syra.

Var kalciumklorid kommer in i bilden begriper jag inte.
Är det inte det man saltar vägar med?

//T
TeliaNet
CITAT (Tapio @ 02-04-2005, 17:01)
CITAT (TeliaNet @ 01-04-2005, 23:46)

Halaj!

Får säga att du brukar ha koll på läget, Telianet, men denna gång blev det inte mycket rätt.

en sur lösning har ett överskott på vätejoner [H+] och en basisk ett överskott på hydroxidjoner [OH-].
Blandar man en sur och en basisk lösning så möts dessa joner och ljuv musik uppstår. Det bildas H2O d.v.s. vatten.

Nu är jag ju inte kemist, men jag skulle tro att det går att sänka kranvattens ph med en syra.

Var kalciumklorid kommer in i bilden begriper jag inte.
Är det inte det man saltar vägar med?

//T

ph går att sänka med syra, självklart.

vi har båda rätt.
syra avger vätejoner.(alltså får inte syra så många väte kvar)
alkaler är tvärt om.
Micke
Jag har tacklat problemet på ett annat sätt - använder rhodomull i blomkrukorna och innan pH hunnit stiga för mycket är det ändå oftast dags att byta mull. Mina krukväxter tycks hur som helst trivas alldeles utmärkt med den lösningen. En annan fördel är att priset på mullen blir lägre jämfört med krukväxtjorden och dessutom förvandlas inte rhodomullen lika fort till sand...

Micke
anna_rispan
vad jag vet så brukar kranvatten ha ett pH runt åtta. men det är väl inte beroende av om det är hårt eller mjukt vatten??!!
Tapio
CITAT (anna_rispan @ 02-04-2005, 17:41)
vad jag vet så brukar kranvatten ha ett pH runt åtta. men det är väl inte beroende av om det är hårt eller mjukt vatten??!!

Halaj!

Jag har någonstans läst att ett gott dricksvatten bör ligga mellan 7,5 och 8,5 i ph, så man kan väl anta att kommunalt vatten ligger därikring.

I vattenanalysen på mitt brunnsvatten står att hårdheten ges av summan av magnesium och kalcium. fast det kan inte vara hela sanningen för hårdheten har en knepig enhet, dHº.

Jag kikade också i Nationalencyklopedin och där står att:
bränd kalk: kalciumoxid, CaO
släckt kalk: Ca(OH)2
kalk i naturen är tydligen en blandning av diverse kalciumkarbonater

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon