Full version: Att avkalka vatten...
niklaswik
Jag kom just p nt som jag tycker knns vldigt smart.. smile.gif

Om man tar vanligt kranvatten s r det ofta "kalkigt"/basiskt, eller hur?

Och mnga vxter gillar inte kalkigt vatten, eller hur?

MEN om man tar en citron (eller nn annan citrus fr den delen) och klmmer ur lite saft i vattnet s borde den syran neutralisera kalket, eller har jag helt fel d?
TeliaNet
calciumklorid har ett verskott av vte, syra ett underskott.
att neutralisera betyder ju inte att kalken frsvinner.
Christoffer
Eller r det helt enkelt att mnga vxter inte gillar hgt Ph, och
inte kalciumet i sig?
niklaswik
Okej.. du har rtt, men som christoffer sger s hade jag fr mig att det r pH-vrdet som inte skulle vara fr hgt.
Tapio
CITAT (TeliaNet @ 01-04-2005, 23:46)

Halaj!

Fr sga att du brukar ha koll p lget, Telianet, men denna gng blev det inte mycket rtt.

en sur lsning har ett verskott p vtejoner [H+] och en basisk ett verskott p hydroxidjoner [OH-].
Blandar man en sur och en basisk lsning s mts dessa joner och ljuv musik uppstr. Det bildas H2O d.v.s. vatten.

Nu r jag ju inte kemist, men jag skulle tro att det gr att snka kranvattens ph med en syra.

Var kalciumklorid kommer in i bilden begriper jag inte.
r det inte det man saltar vgar med?

//T
TeliaNet
CITAT (Tapio @ 02-04-2005, 17:01)
CITAT (TeliaNet @ 01-04-2005, 23:46)

Halaj!

Fr sga att du brukar ha koll p lget, Telianet, men denna gng blev det inte mycket rtt.

en sur lsning har ett verskott p vtejoner [H+] och en basisk ett verskott p hydroxidjoner [OH-].
Blandar man en sur och en basisk lsning s mts dessa joner och ljuv musik uppstr. Det bildas H2O d.v.s. vatten.

Nu r jag ju inte kemist, men jag skulle tro att det gr att snka kranvattens ph med en syra.

Var kalciumklorid kommer in i bilden begriper jag inte.
r det inte det man saltar vgar med?

//T

ph gr att snka med syra, sjlvklart.

vi har bda rtt.
syra avger vtejoner.(allts fr inte syra s mnga vte kvar)
alkaler r tvrt om.
Micke
Jag har tacklat problemet p ett annat stt - anvnder rhodomull i blomkrukorna och innan pH hunnit stiga fr mycket r det nd oftast dags att byta mull. Mina krukvxter tycks hur som helst trivas alldeles utmrkt med den lsningen. En annan frdel r att priset p mullen blir lgre jmfrt med krukvxtjorden och dessutom frvandlas inte rhodomullen lika fort till sand...

Micke
anna_rispan
vad jag vet s brukar kranvatten ha ett pH runt tta. men det r vl inte beroende av om det r hrt eller mjukt vatten??!!
Tapio
CITAT (anna_rispan @ 02-04-2005, 17:41)
vad jag vet s brukar kranvatten ha ett pH runt tta. men det r vl inte beroende av om det r hrt eller mjukt vatten??!!

Halaj!

Jag har ngonstans lst att ett gott dricksvatten br ligga mellan 7,5 och 8,5 i ph, s man kan vl anta att kommunalt vatten ligger drikring.

I vattenanalysen p mitt brunnsvatten str att hrdheten ges av summan av magnesium och kalcium. fast det kan inte vara hela sanningen fr hrdheten har en knepig enhet, dH.

Jag kikade ocks i Nationalencyklopedin och dr str att:
brnd kalk: kalciumoxid, CaO
slckt kalk: Ca(OH)2
kalk i naturen r tydligen en blandning av diverse kalciumkarbonater

//T
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon