|
andreas i uppsala
01-04-2005, 22:57
zaaritha
01-04-2005, 23:04
Min svägerska är psykolog o bor i Uppsala--vi har vart och beundrat kungsängsliljorna! Det är en fantastisk syn...........
ÅH!
mäktigt kan du tala om sen då de e dags med en utflykt dit
Jag bor också i Uppsala, håller med dig om att det är en av de vackraste platserna i slutet av maj!!
Åh, vad fint! Är Upplands-uppväxt, men har aldrig sett så många samtidigt av landskapsblomman. Jättevackert! Klart värdigare än att ha en parasit (misteln) som landskapsblomma där jag numera bor!
Snälla Andreas, kan inte du hojta till senare i vår när blomsterprakten är som finast - det där är ju definitivt värt en utflykt till Uppsala! Mulle
bergslagen
04-04-2005, 12:36
Jisses Amalia!
Vackert!
lisselbo
04-04-2005, 18:29
Nästan så jag skäms att erkänna Är född och uppvuxen i Uppsala (Gamla), bor fortfarande i Uppsala nåja 2 mil norr om då. Men har aldrig varit och sett dessa Kunsängsliljor. mvh Marie
titti49zon6
04-04-2005, 18:43
Vackert, betydligt mer imponerande än de få jag har i trädgården
Stickan
04-04-2005, 20:19
Tack för den fina informationen. Nu har jag fått ett bra utflyktsmål framöver. Men när? Stickan
Sulawesii
04-04-2005, 20:31
Såå fint!
Hur sköts området? är det betesmark? Annars borde det väl växa igen.
Blomstertanten
06-04-2005, 07:30
ÅH ! Så vackert ! Min favoritblomma ! Så där har jag tänkt att det ska se ut här nån gång ! Kungsängsliljor under alla körsbärsträden !
Marie! Jag har inte heller varit där o tittat. Jobbat i Uppsala i 12 år, och är där säkert en gång i veckan. Det syna att det är blomningstid i samband med maskrosorna. Men exakt var det ligger är jag osäker på. Andreas, längs E4 ? Vid Viktoria? Eller gamla Stockholmsvägen?
Kungsängsliljelökar satte jag i min nya rabatt i höstas och väntar med spänning när de ska komma upp!
Min man fyller år den 27 maj, då brukar Kungsängsliljan vara som vackrast! Tips för er som planerar att komma hit till Uppsala för att se de underbara växterna.
Blomstertanten
07-04-2005, 16:57
I dag hittade jag en kungängslilja med knopp i min rabatt ! Snart kommer det fler
lisselbo
07-04-2005, 18:23
Såg Kungsängslilja i en blomaffär idag, stod där och dreglade, torkade mig om munnen ner med händerna i fickorna och gick fort som sjutton till bussen.
Blomstertanten
07-04-2005, 19:12
CITAT (lisselbo @ 07-04-2005, 19:23) Såg Kungsängslilja i en blomaffär idag, stod där och dreglade, torkade mig om munnen ner med händerna i fickorna och gick fort som sjutton till bussen. Snacka om karaktär !!!!!!
lisselbo
07-04-2005, 19:46
Känner jag mig själv rätt så står jag väl där på Måndag igen och dreglar, (om det finns några kvar). Frågan är väl om karaktären är lika stark då.
netaave
09-04-2005, 14:15
HÄR http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=...mbols=&ax=&pis=På andra sidan ån om ordet Ulleråker ligger ängarna där Kungsängsliljan blommar. Enklast tar man sig dit om man åker till vä i rondellen vid E4:s södra infart, följer den vägen till Kungshörnet, stora aliminiumhus på hö sida,före dom tar man hö och direkt vä, följer vägen bort till järnvägsövergången, åker över den och tar vä mot Sävja/Nåntuna men åker bara en liten bit, svänger in hö vid Kungsängens gård och åker den vägen ända fram till ån. Norrifrån åker man hö i rondellen i stället för att åka ut på E4 Sthlmsvägen. Beroende på vädret kan blomningen ske allt från mitten av maj - mitten av juni, jag lovar skriva här när de blommar. Ni ska absolut se det här, ni som inte gjort det. Och Marie, jag har försökt sätta plantor i trädgården men det måste vara lite fuktigt för att de ska trivas. I Björklinges sandblandade jord går dom tyvärr inte.
lisselbo
09-04-2005, 14:30
Ska anlägga en ny rabatt bredvid växthuset med ny jord i, tänkte ev. sätta kungsängsliljorna där. ~Marie~
netaave
09-04-2005, 16:24
Vi kanske kan ordna en odla-träff vid Kungsängen när liljorna blommar och sen ha lite picknick vid ån. Under förutsättning att det inte regnar förstås, men då är inte hamnen så långt borta, och därifrån går det en flotte som heter Olrog, med den kan man åka under tak till Skokloster och tillbaka och äta sin egen picknick, tror dom brukar ha underhållning av någon dragspelare.
lisselbo
11-04-2005, 21:28
CITAT (lisselbo @ 07-04-2005, 20:46) Känner jag mig själv rätt så står jag väl där på Måndag igen och dreglar, (om det finns några kvar). Frågan är väl om karaktären är lika stark då. Som sagt, karaktären var inte lika stark idag
netaave
16-04-2005, 15:23
Det här kanske är något för turister i Uppsala under maj som vill se Kungsängsliljorna blomma http://www.festflotten.se
netaave
17-04-2005, 21:49
Det är knoppigt i Kungsängen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|