Full version: Bellis
mollys_matte
Var vill Bellis sitta? Köpte en liten planta på mässan i Örebro och funderar nu på vilken sida den vill bo? Öst eller Väst sidan? (tror det är öst och väst, på ena sidan har jag bara sol en stund på förmiddag/morgon, den andra senare och ända tills kvällen) Ville Bellis ha mycket sol eller? Ska gräva upp några hos farmor också, men de växer ju i hela gräsmattan ju tongue.gif
Em_I_Am
Hej!

Bellis trivs bäst i sol till halvskugga. Hade jag varit du hade jag satt dem där det är sol mest o längst på dagarna.
Jag sådde bellis förra året och planterade i full sol (söder) och där trivdes dem bra... Blommade fint på sommaren. Dem trivdes o mådde fint i januari oxå eftersom två av plantorna BLOMMADE igen blink.gif. Nu när jag tittat på dem så har de börjat sin tillväxt bra och de plantor som ville blomma en gång till mitt i vintern har börjat knoppa sig igen. Fattar ingenting, men antar att dem mår bra. Hoppas bara att dem får för sig att blomma tidigt första gången och sen blomma om innan snön kommer i år haha!
fruberglund
Har läst att de trivs bra i stenparti så jag ska flytta mina två i år smile.gif Den ena har stått i västerläge, inte full sol och den blommade rikligt och var fin ändå.
kerstin z5-6
bellis trivs nästan var som helst , gillar som och är lite orgäsaktig i sitt beteende :)fast ett ganska sött sådant
mollys_matte
jag får väl dela plantan och testa en på vardera sida!
Tycker de verkar väldigt tacksamma och odödliga... eftersom farmor och de har sånna i typ hela gräsmattan... Fast de har röda jag köpte är lite större än de vit/rosa som de har, men de heter ju samma sak på latin iaf!
zaaritha
Våra tusenskönor växer mest på södersidan av trädgården, där sprider de sej--mycket--i gräsmattan.
mollys_matte
jag har ju bara öst och väst typ tongue.gif
kerstin z5-6
frösådderna -och de sår sig friskt -återgår till den mindre storleken på blommorna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon