Full version: Vad är det här?
Anna F
Hej!

Är det någon som vet vad det här är för träd?

Här är ett till som jag undrar vad det är för någonting (det är det ljusgröna i mitten jag är nyfiken på):

Tyvärr har jag ingen närbild på det här.

Ett tredje träd (buske) som jag skulle vilja veta vad det är. Bilden är inte så bra, men för alla er trädkunniga går det kanske att se ändå:

Alla bilderna är tagna i Keukenhof i Holland.

hälsningar

Anna
ejjan
Jag vet inte om de kan bli så stora, men det första kortet ser ut som en "Rör mig ej" kan ej latinska namnet. Rör man på bladen drar de ihop sig, skojig växt. biggrin.gif
Zazu
den första ser ut som en acacia.
den fjärde bilden är en guldbladig japanlönn(heter den så?)
zaaritha
Sibirisk ärtbuske, kanske????
Ettan--alltså!
Evin
Ettan KAN vara en Jakaranda. Tyckte dock inte att bladen stämde riktigt med bilderna på jakaranda när jag sökte på nätet.
snofsan
Är inte den första en Mimosa tro?

Snofsan
zaaritha
Är mimosa så stora i Holland?
Anders zon 1
Det första trädet tycker jag ser ut som en gulbladig korstörne (Gleditsia triacanthos 'Sunburst'). Träd 2 , om du menar det lilla med hängande grenar, skulle kanske kunna vara någon hängande form av falsk acacia (Robinia pseudacacia) eller Pagodträd (t ex Sophora japonica 'Pendula') - men det är väldigt svårt att avgöra utifrån den bilden.
Bild 3 är ganska säkert en japansk gyllenlönn (Acer shirasawanum 'Aureum').
Vad bild 4 visar är mycket svårt att säga med säkerhet eftersom det finns rätt många träd och buskar med liknande blad. Gissningsvis är det en ärtväxt, till exempel någon art av pagodträd (Sophora) eller Robinia.
Anders zon 1
Såg just att jag missuppfattat vilket träd det gällde på bild 2 (det är väl samma träd som på bild 3?). Som sagt är det med största sannolikhet japansk gyllenlönn (Acer shirasawanum 'Aureum').
Anna F
Tack för alla svar!

Är det någon som vet mer om Gleditsia triacanthos 'Sunburst'? Hur och var det trivs? Var man kan få tag i ett sådant (bor i Skåne)? Hur stort blir det?

hälsningar

Anna
Cilla
Bild 3 är helt säkert en av de japanska lönnarna och jag tror liksom Anders att det är en japansk gyllenlönn, Acer shirasawanum 'Aureum'. Hade den stått soligare hade bladen haft en fin kant i rött. 'Aureums' blad är uppseendeväckande i sina skiftningar från gulgrönt till limegrönt i samma träd.

För träd 4, titta på bilder på kaukasisk vingnöt, Pterocarya fraxinifolia och kanske också manchurisk valnöt, Juglans mandchurica för att se om du känner igen det du fotat.
Anders zon 1
Gulbladigt korstörne brukar finnas på de flesta välsorterade plantskolor här i trakten av Malmö-Lund. Tyvärr ett rätt dyrt träd, men mycket dekorativt. Tror inte att det blir så våldsamt stort, knappast mer än 5 -10m. Har i alla fall inte sett något exemplar här i Skåne som är större än så. Har själv ingen erfarenhet av att odla gulbladig korstörne, men Det Bästas stora trädgårdslexikon säger så här: "Fordrar en sandig, kalkrik och humusrik jord samt ett varmt, lugnt läge, det senare på grund av att grenarna knäcks mycket lätt av blåst." Samma källa anger också att den är "...härdig endast i varma lägen i sydligaste Sverige".
Big Gardener
CITAT (Anders zon 1 @ 05-04-2005, 23:01)
Gulbladigt korstörne brukar finnas på de flesta välsorterade plantskolor här i trakten av Malmö-Lund. Tyvärr ett rätt dyrt träd, men mycket dekorativt. Tror inte att det blir så våldsamt stort, knappast mer än 5 -10m. Har i alla fall inte sett något exemplar här i Skåne som är större än så. Har själv ingen erfarenhet av att odla gulbladig korstörne, men Det Bästas stora trädgårdslexikon säger så här: "Fordrar en sandig, kalkrik och humusrik jord samt ett varmt, lugnt läge, det senare på grund av att grenarna knäcks mycket lätt av blåst." Samma källa anger också att den är "...härdig endast i varma lägen i sydligaste Sverige".

Gleditsia tracanthos 'Sunburst' är ett mycket trevligt och tacksamt stads- och trädgårdsträd för de sydliga regionerna av Sverige. Exempel på större planteringar finns norr om järnvägsstationen i Kalmar och Rådhusparken? (lite osäker på vad platsen heter) i Ronneby.

Det finns även planteringar av ursprungssorten Gleditsia triacanthos i Folkets park i Malmö och där finns troligtvis Sveriges största exemplar som är uppmot 25 meter högt. Så höga blir inte 'Sunburst' utan snarare, som Anders säger, mellan 8-12 meter högt i gynsamma förhållanden. Varma och skyddade lägen, gärna vid hårdgjorda ytor, är att föredra, men att grenarna skulle brytas lätt vid blåst tror jag inte eftersom arten är en utpräglad pionjärart och i naturen klarar ganska utsatta, men varma lägen. Däremot är den känslig för rotstress och vill gärna ha just kalkhaltig jord.
Cilla
Tittade in på google för Gletitsian. Vilket vackert bladverk!
En bild här vittnar om att det också använts som alléträd.

http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&q...ditsia+sunburst
tomba
skicka bilderna med frågorna till Keukenhof de vet säkert vad det är för växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon