Carina123
Jag fick en "egen trdgrd" fr ett r sedan och har en syrenbers i norrlge. Den verkar ganska illa klippt med flera 1-1,5 meters kala stammar med lite grnska endast hgst upp. jag skulle s klart vilja ha den frodig och jmngrn enda frn markniv.
Vi funderar p att flytta den till ett soligare lge men undrar om den har ngon chans alls? Borde vi hellre kpa ngra nya buskar om vi vill ha en lummig bers inom nrmaste 2 ren? Vad kan vi gra med dessa kala stammar?

/Ny i trdgrden...
Fenja
Hej och vlkommen hit!
Det kan kanske vara svrt att flytta en stor hck och f med alla rtter. Om du toppar den s skjuter den nya rotskott.
Mvh
Fenja
Carina123
Tack!
Men hur kan jag toppa de lnga kala stammarna som bara har lite knoppar i toppen. Ngon som vet hur och nr?
sa, mlardalen zon 2
Jag skulle testa att gallra genom att kapa ngra av de ldsta grenarna ngon decimeter ovanfr marken. Syren grenar sig ofta direkt under dr man skr.

Hur du n gr r det nog en utopi att tro att man kan f en tt och fin syrenbers p 2r. Nyplanterade syrener brukar nstan st stilla i 2-3r innan de brjar vxa.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon