Full version: Änglatrumpeter
Åsa K, zon 1
Hej

Det har varit ett underbart väder och jag har ängnat dagarna åt att plantera om växterna i mitt uterum. Ja, ja det har blivit många raster med kaffekoppen för att även njuta av solen.

Med kaffekopp i ena handen och en tidning i den andra...då hittade jag en Allt om trädgård från 2002, nummer 4.

Och där fanns allt man behöver veta om skötsel, beskäring och plantering av änglatrumpeter
laugh.gif

Försök få tag på den tidningen så har ni svar på alla frågor
mvh
Åsa K, zon 1
Hej igen!

Nu kan jag rekommendera första nummret av " Natur och Trädgård" där står ännu mer om änglatrumpeter wub.gif

Det och Ingrids rek. ang. Hasselfors bevattningsgödning skall nog göra att det blir ett rekordår för änglarna.

Jag har själv köpt en stickling av "Vienna Silver Star" med varigerade blad. Läste någonstans att den skall dofta liljekonvalj tongue.gif
Petronella
Hej !
Har precis plockat upp änglarna från vinterförvaringen. Har 3 olika - tyvärr inga namn på dem. Vanliga röda,en vit samt en aprikos/orange.
Har någon några tips på var man kan köpa sticklingar. Min lokala handelsträdgård har dåligt med sortimentet. huh.gif

-- Petronella --
Nette
Jag föreslår en annons här på Odla.nu. Antingen att du försöker byta med andra eller vanlig köpesannons. Jag har gjort en del byten och har bara goda erfarenheter.
Lavendela
Änglatrumpeter är ju ljuvliga när det vill sig, men min på balkongen har REDAN fått spinn! Jag får spader!
Vilket är det ultimata medlet mot spinn??? Snälla svara med nåt klokt, annars åker trumpeten åt skogen tror jag...

Tack och vårhälsningar!
Ulrika
Susanne i Linköping
När min trumpet får spinn släpar jag in den i duschen, lägger plast över jorden i krukan för att den inte ska bli dränkt och sen duschar jag hela växten med ganska varmt vatten (så att det bränns lite) från alla riktningar och full fart på vattnet. Det har funkat bra för mig (särskilt senaste gången när jag gjorde det grundligt, det var i december och jag har inte sett något spinn sen dess), men det kan ju finnas olika sorters spinn.

Samma metod har jag även utsatt mitt paradisträd för en gång, även detta i december, inget spinn på den sedan dess.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon