Latmask
02-04-2005, 14:00
Detta med trädgård börjar bli riktigt kul nu när man börjat i liten skala.
Vi har bestämt oss för en Klematis Blå president för att täcka katternas rastgård.
Jag vill gärna veta mer om denna växt så berätta gärna allt ni vet. Hur hög blir den, hur snabbt växer den, hur många år lever den, hur ska den skötas, föredrar den sol eller skugga, när blommar den, är den giftig vilken zon klarar den sig bäst i, hur bra täcker den, vad doftar den etc. Så mycket ni orkar dela med er av. Eller en länk där man kan hitta info.
Tack på förhand!
kerstin z5-6
02-04-2005, 15:16
Här tror jag du hittar allt du vill veta samt ännu mer snygga Klematis som fö inte är giftiga
Klätterväxtlistan generellt vill klematis ha fuktig men väldränerat -inget stående vårvatten , bra med gödsel på våren o skydda rothalsen vid plantering med grus närmast -Annars vanlig trädgårdsjord -Fötterna får gärna vara i skugga så någon låg perenn tex näva passar som sällskap
Det är en mycket långlivad perenn
Latmask
02-04-2005, 17:43
Vad snällt av dig att ta dig tid att svara. TACK så mycket. Det här ska nog bli bra det när det är färdigt ska ni se!
Här finns massor info om alla möjliga klematis
(
Klematis i massor)
Latmask
02-04-2005, 18:35
Jag funderar på att nappa på detta. Tror ni att det kan vara något bra? Jag vill inte gå på nån konsumentnit när jag fortfarande är för ny för att kunna vara kritisk...
På köpet får man för en krona en hink med 60 blomlökar, det låter bra tycker jag! Då kan vi köra det i pallkragar på plasten!
http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail...&productid=2103
CITAT (Latmask @ 02-04-2005, 19:35)
Jag funderar på att nappa på detta. Tror ni att det kan vara något bra? Jag vill inte gå på nån konsumentnit när jag fortfarande är för ny för att kunna vara kritisk...
På köpet får man för en krona en hink med 60 blomlökar, det låter bra tycker jag! Då kan vi köra det i pallkragar på plasten!
http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail...&productid=2103 den där bilden ser lite väl överdriven ut, om man kollar noga så är flera av blommorna EXAKT likadana. sök på bakker så tror jag att du får veta vad andra tycker, har själv aldrig handlat därifrån
kerstin z5-6
02-04-2005, 19:36
nej -:(jag tycker inte du ska köpa så mkt som ett grässtrå av den firman -Det finns seriösa handlare- Gynna dem i stället !!
Om du vill köpa på postorder är det här ett ex på en bra firma .det finns fler -
Blomstergården -har även Clematis i stort sortimentLökar köper man billigt o bra här , men man kanske bör gå ihop med nån granne för att fåihop till 90 euro -då är dessutom varorna fritt hemkörda utan frakt
Eurobulb
Latmask
03-04-2005, 02:13
Tack! Jag ska inte köpa därifrån.
Kanske bäst att hålla sig till handelsträdgården här lokalt i stället, jag tyckte mycket om kvinnan som sålde där, det känns som om hon var väldigt trevlig och hjälpsam.
Men postorderlänken var bra att ha till framtiden när vi är mer varma i kläderna, det kändes bekvämt bara, men det är nog dumt nu när jag tänker efter att handla så när man inte kan nåt.
kerstin z5-6
03-04-2005, 09:25
Det är inte dumt , men det är förstås en klar fördel om man ser de växter man köper

Har du en bra handelsträdgård med kunning personal är det guld värt

Lycka till med Clematis odlandet