Full version: Växthusplast
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Jag vill gärna fråga den samlade expertpanelen.

Vi har ett 7,5 x 3,5 meter stort växthus, oisolerat. Plasten på växthuset satt på när vi flyttade in för 10 år sedan. Den har slitits kraftigt och gått sönder på sina ställen. Den är mjölkig. För ett par år sedan bytte vi ut några skivor mot nyare plast.
Sen kom Gudrun. Den "nya" plasten brast. Den gamla ser lika eländig ut som tidigare men höll.
Min fråga är nu om någon vet om man kan ta vanlig, kraftig plast som man har på uterum eller om det måste vara växthusplast för att få lite UV igenom. Jag har inte märkt någon skillnad på gurka och tomat om de varit platnerade i den nya eller gamla delen.
Vet någon om det måste till speciell plast eller vad ska vi göra? Råd tack!

Vi vill desssutom komma undan lite billigt! Så säg inte kanalplast!

Med glada hälsningar
Kajsa rolleyes.gif wink.gif
gammelnalle
KANALPLAST!!!

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

nä jag bara skojar....

Utan att veta exakt hur ditt växthus ser ut osv så är det svårt att göra en ordentlig bedömning.... och jag är långt ifrån ägg-spärt... biggrin.gif biggrin.gif

Pratar vi väggar eller tak?
Din fråga om UV TROR jag du kan lägga åt sidan för så vitt jag vet är glas jättedålig på att släppa igenonm UV strålining ( här kan du läsa lite om detta )

och vad har "alla" yrkesodlare i sina GAMLA växthus???

så varför inte köpa lite gamla fönster och sätta dit??

Jag har själv byggt ett växthus av gamla fönster (ca 25-30m2) och har idag varit och fixat till lite som Gudrun var ofin nog att ha sönder...

Får du tag i STORA fönster är det inte speciellt svårt att skära till dem med en glasskärare... t.o.m. JAG fixade detta!! smile.gif laugh.gif

Till mitt tak har jag fått ändra mig.... hade glas .. men inser att ett träväxthus rör sig för mycket och DET gillar inte glas...
Har därför bytt delar av taket till "växthusplast" för ca 85kr/m2.. 0,8mm och en hel del småpill... (borra 10mm hål , skruva. osv) men det verkar funka.

Hör av dig om du har frågor...
jåj
PLasten håller inte för UV ljus ! All plast för utomhusbruk hare ett UV skydd och släpper inte igenom något uv ljus.

Köper du färdiga skivor från Wilab så skal rät sida monteras utåt, den med uv skydd.
När det gäller UV ljuset genomsläpp så släpper ingen igenom detta.

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon