Full version: Vxthusplast
Kajsa p Sydsen
Hej!
Jag vill grna frga den samlade expertpanelen.

Vi har ett 7,5 x 3,5 meter stort vxthus, oisolerat. Plasten p vxthuset satt p nr vi flyttade in fr 10 r sedan. Den har slitits kraftigt och gtt snder p sina stllen. Den r mjlkig. Fr ett par r sedan bytte vi ut ngra skivor mot nyare plast.
Sen kom Gudrun. Den "nya" plasten brast. Den gamla ser lika elndig ut som tidigare men hll.
Min frga r nu om ngon vet om man kan ta vanlig, kraftig plast som man har p uterum eller om det mste vara vxthusplast fr att f lite UV igenom. Jag har inte mrkt ngon skillnad p gurka och tomat om de varit platnerade i den nya eller gamla delen.
Vet ngon om det mste till speciell plast eller vad ska vi gra? Rd tack!

Vi vill desssutom komma undan lite billigt! S sg inte kanalplast!

Med glada hlsningar
Kajsa rolleyes.gif wink.gif
gammelnalle
KANALPLAST!!!

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

n jag bara skojar....

Utan att veta exakt hur ditt vxthus ser ut osv s r det svrt att gra en ordentlig bedmning.... och jag r lngt ifrn gg-sprt... biggrin.gif biggrin.gif

Pratar vi vggar eller tak?
Din frga om UV TROR jag du kan lgga t sidan fr s vitt jag vet r glas jttedlig p att slppa igenonm UV strlining ( hr kan du lsa lite om detta )

och vad har "alla" yrkesodlare i sina GAMLA vxthus???

s varfr inte kpa lite gamla fnster och stta dit??

Jag har sjlv byggt ett vxthus av gamla fnster (ca 25-30m2) och har idag varit och fixat till lite som Gudrun var ofin nog att ha snder...

Fr du tag i STORA fnster r det inte speciellt svrt att skra till dem med en glasskrare... t.o.m. JAG fixade detta!! smile.gif laugh.gif

Till mitt tak har jag ftt ndra mig.... hade glas .. men inser att ett trvxthus rr sig fr mycket och DET gillar inte glas...
Har drfr bytt delar av taket till "vxthusplast" fr ca 85kr/m2.. 0,8mm och en hel del smpill... (borra 10mm hl , skruva. osv) men det verkar funka.

Hr av dig om du har frgor...
jj
PLasten hller inte fr UV ljus ! All plast fr utomhusbruk hare ett UV skydd och slpper inte igenom ngot uv ljus.

Kper du frdiga skivor frn Wilab s skal rt sida monteras utt, den med uv skydd.
Nr det gller UV ljuset genomslpp s slpper ingen igenom detta.

JJ
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon