Full version: Försådd inomhus
Jillian
Har sått en hel del massa grönsaker och kryddväxter inomhus i sådant här plastminiväxthus. När skall man ta ut plantan från miniväxthuset så att det inte blir för varmt för dem? Har hört att när plantan har vuxit till sig en del så skall den stå ljust men inte för varmt, då blir de rangliga. Eller?
Har bland annat basilikaplantor som har skjutit i höjden... nu står de på ett vanligt bord precis nedanför fönstret.

Några tips? Hur skall man göra för att plantorna _inte_ skall bli för rangliga och bara vissna ihop? Det har hänt mig alldeles för många gånger nu... ohmy.gif
kerstin z5-6
svalt och ljust är det enda som hjälper -det bästa är ett lysrör över plantorna i ett svalt rum , till dess det är dags för avhärning ute ..fönster blir varma ....
netaave
Har man inte ett svalt rum med belysning så får man helt enkelt vänta med att så. Jag har inte så mycket plats för sådd inne och brukar inte så förrän i början av maj, och då har jag mina drivhus ute på en inbyggd altan, de står på ett liggunderlag och jag lägger en fiberduk över på natten.
Plantorna blir då kraftiga direkt och blommar lika tidigt för det. Det jag brukar sätta så är tagetes, pysslingkrage, lobelia, luktärtor, tomat, basilika och även knölar av dahlia och begonia.
Hängpetuniorna sår jag dock nu, de blir fina på fönsterbrädan i västerfönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon