Annlo
Jag har sått aklejor och riddarsporre och stjärnflocka.

När planterar man ut dem?

De som växer ute har ju redan tittat upp! I alla fall har mina aklejor tittat fram...
Men de som är inne är ju mycket större...är de känsligare för frosten tro?

Annlouice
kerstin z5-6
De sådda perenner du har inne måste avhärdas precis som ettåringar o är alltså lika känsliga för frost som en petunia i början blink.gif
Dock kan man börja tidigare -om bladen blir frostnupna kommer nya om det inte varit minus 4-5 ...
jag brukar tjuvstarta utplantering i slutet maj -men då har de varit i växthus en månad , men mkt sval natttemp ..-stakt solljus o öppen dörr dagtid så de tål lite vind ..
Annlo
Ok, då får jag vänta lite också... jag bor ju i zon 3-4, så kanske i mitten av maj blir bra?
(jösses, jag kommer att få en hel djungel i källaren, undra om jag kan fösa ut mannens motorcykel från garaget och ta över det till sådderna?;-)

Men du flyttar alltså ut dem i växthuset om en månad? Har du värme i ditt växthus då?

Annlouice
kerstin z5-6
nej de är där nu sen nån v tillbaka och självklart har jag värmefläkt , men den går bara på natten(termostat styrd startar vid + 8 . dagtid är där minst + 17 med alla luckor öppna...
Snart är det fullt, och jag har massor med o utskolat kvar .. o under snön med .. blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
AnnammA
Hej!

Jag satte riddarsporrar, mariaklockor mfl förra sensommaren, och lät plantorna stå ute hela vintern(som här i Skåne varit relativt kall&sträng) i omplanteringskrukorna, för jag hann inte med att plantera ut dem i höstas.
Nu har jag varit och tittat till dem, och si: det tittar upp grönt här och var!
(Det är ju så plantskolorna gör - låter en hel del av de icke sålda perennplantorna stå kvar ute över vintern...)
Jag har även läst en del tips om hur man kan så en del av sina perenner/tvååringar utomhus på vintern.(TIPS! Ulla Hasselmark har skrivit en bra bok om att så fröer!)

rolleyes.gif
AnnA
kerstin z5-6
Nja , det KAN fungera men inte i -35 ...bättre att så i tid -få stora plantor och utplantera i juli om du bor i z4 o över
AnnammA
Jo, det har du nog rätt i!!! wink.gif

AnnA zon 1-2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon