Full version: Bygga till fågelbad
Ciczi
Jag har tänkt att det kunde vara skoj att ha ett fågelbad i trädgården.
Tänkte mig att man bygger en slags rund pyramid. (Ungefär som man bygger sandslott.. stort i botten och mindre och mindre upptill) Och sedan sätter jag fågelbadet högst upp. På sidorna i min runda pyramid tänkte jag plantera växter som hänger över kanterna.
Måste således ha något som stadgar upp mitt bygge så att allt inte rasar.
Är det någon som kan råda mig hur jag ska göra och vad för sorts material jag kan nyttja.

Ciczi
peterinas
u kan inte fixa så att du kan ha ett ameringsjärn i mitten?
mulle
Jag skulle nog bygga det av täljbara torvblock, klä in det med hönsnät och plantera sådana växter som trivs i torven...
Mulle
Ciczi
Nu har jag byggt av torvblock en pyramid med etager som man kan plantera skojiga växter på. Överst finns det plats till ett fågelbad till de små liven. Nu ska jag bara köpa mina växter också.

Har dock en fråga. När man planterar i torv, måste man göra ett hål i själva torven? Blocken är ganska hårda och just nu funderar jag mest på hur jag ska få ner plantorna i torven.

mvh Ciczi
peterinas
kan du inte använda en kniv,järnbit,borr för att komma ner i torvblocket?
titti49zon6
...glöm inte bort att vattna ordentligt i torvblocken- dom suger rejält med vatten,vet ej om du har blötlagt dom innan du byggde huh.gif
växterna torkar annars ut
Ciczi
Har ej planterat i torvblocken ännu men menar du att jag ska dränka dem innan jag planterar i dem?

Ciczi
mulle
Snälla, visa skapelsen i albumet då den är klar!
Mulle
kerstin z5-6
ja de måste vara helt genomblöta annars dör växtens rötter när de kommer till torra områden .-jag skulle plantera först i höst .. om du inte blötlagt dem innan ..
Ciczi
Okej, Tack! Då vet jag det. Men jag kommer nog att plantera i helgen ändå. Får väl dränka dem ordentligt innan. Går det så går det. Och gör det inte det så gör vi om det igen.

Självklart ska jag visa bilder på mitt bygge!

Ciczi
Ciczi
Nu har jag byggt och planterat färdigt till mitt fågelbad. Det blev tjusigt! Medan jag höll på att plocka undan kom en koltrast farandes och satte sig på kanten för att släcka törsten. Sedan kvittrade den och sa liksom tack! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag har tagit massor av foto på mitt bygge men datorn är så .... dum vid mig så att ni får vänta med att kolla på mina bilder. Gör ett nytt försök i morgon.

Nu ska jag duscha av mig jordlagret!

Ciczi
Ciczi
Fotona av mitt bygge ligger i albumet nu. Fågelbadet

Ciczi
martinagson
Det där kommer ju att bli alldeles bedårande. Du bara måste lägga in nya bilder under sommaren, när de har spridit sig mera över blocken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon