Full version: Blåbärsbuskar
cic
Jag har två stycken blåbärsbuskar som jag fick i augusti förra året. De ser ut att ha klarat vintern bra, FÖRUTOM att någon (läs:rådjur) har mumsat på dom..

Mina bilder är inte så bra, men, det är alltså nån som smaskat på dom och min fråga blir. Klarar de sig ändå? Ska jag sätta nåt nät runt om dom?

Som det är nu så är det två av en sort och jag ska köpa en till av annan sort. (Jag har läst att man ska ha det. Sant eller inte?) Det är amerikanska blåbär.
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta så kan amerikanska blåbär sätta bär utan korsbefruktning men bären blir dubbelt så stora ifall de korsbefruktats så det kan löna sig att sätta till en sort som passar som pollinerare.
cic
Okej, då blir det definitivt en buske till!!

Men har de tagit skada av gnagandet? Ska jag sätta upp nät?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror de har klarat sig ganska bra i år de ser inte så gnagda ut. Men i framtiden kanske det inte skadar att skydda dem från gnagare.
cic
Tack Åsa! Du ÄR en klippa!! wub.gif
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-04-2005, 17:57)
bären blir dubbelt så stora ifall de korsbefruktats
Skaffa egna bin, det funkar också. wub.gif
Tapio
Halaj!

Lånar tråden lite om det är ok.
Grannfrun har frågat om hon kan få sticklingar på mina am. blåbärsbuskar.
När kan man ta dom?

//T
cic
CITAT (Tapio @ 02-04-2005, 21:05)

Hur lugnt som helst! Jag är inte snål! smile.gif
Mocca
Jag har efterlyst blåbärsbuskar på Köp o Sälj, men inte fått något svar....ngn som vill sälja några sticklingar? Vilka sorter har ni?
cic
Om man tittar noga som tusan, kisar lite med ögonen, kan man se var jag har för blåbär. På en av bilderna alltså. Högst upp i tråden..
Mocca
har du ett förstoringsglas jag kan få låna??
Tapio
CITAT (cic @ 02-04-2005, 21:42)

Hur lugnt som helst! Jag är inte snål! smile.gif

Halaj!

bôrdigt!

//T
cic
CITAT (Mocca @ 02-04-2005, 22:04)
har du ett förstoringsglas jag kan få låna??

Nää.. Men jag kan avslöja att det står Vaccinium Corymbosum.. sleep.gif

Här kan man läsa mer..
Åsa, mälardalen zon 2
sortnamnet går inte att läsa ut på etiketten det ser ut som om det står Vaccinium corymbosum ´Go....... Det finns en sort som heter ´Goldtraube' Är det den?
cic
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-04-2005, 23:30)
sortnamnet går inte att läsa ut på etiketten det ser ut som om det står Vaccinium corymbosum ´Go....... Det finns en sort som heter ´Goldtraube' Är det den?

Japp. Sprang ut och kollade.. Hur kan du ALLT?? *imponerad som tusan*
AnnammA
Det finns en sort som heter "Putte". Smaken på blåbären påminner om vilda blåbär. rolleyes.gif

AnnA
Tapio
Halaj!

Grannfrun har frågat om hon kan få sticklingar på mina am. blåbärsbuskar.
När kan man ta dom?

//T

Halaj!

Lyfter tråden här.
Jo, jag har haft buskarna två år nu, med några stackars bär som skörd. Jag är inte alls missmodig el. otålig, bären kommer nog med tiden.

Jag har väntat på att de ska etablera sig och har därför låtit de vara, men nu tycker jag att det är dags att tukta dem. De spretar åt alla håll så det är hög tid.

Jag undrar bara om jag kan göra det nu el skall jag vänta till hösten då jag kan ta sticklingar på årsskotten till grannen samtidigt?

//T
Lajo
Jag tycker att sticklingarna är lättare att rota i början av växtsäsongen (dvs örtartade sticklingar på våren). Stick dem i ogödslad torv med jämn fuktighet i 4 till 6 veckor.

/Lasse
160kvm stort hus
Ang blåbärsbuskar så var jag på väg att köpa en på mässan...
Fram kommer en finnig tonåring och frågar om jag vill ha hjälp..

Ja svarar jag.. Jag undrar mest om dom här är självfertila? ( för de flesta blåbären verkar inte vara det )

Nja, svarar han.. Man måste ju vattna dom med jämna mellanrum.

Öööhh??

Det är ju kul att ungdomar håller på med växter, men hallå...

Mvh G ( 26 årig tant.. )
Tapio
CITAT (Lajo @ 10-04-2005, 21:48)
Jag tycker att sticklingarna är lättare att rota i början av växtsäsongen (dvs örtartade sticklingar på våren). Stick dem i ogödslad torv med jämn fuktighet i 4 till 6 veckor.

/Lasse

Halaj!

Tack för svar!

Då får jag ge mig till tåls lite så att det hinner komma nya skott.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon