Full version: Gräsmattegödsel
Åsa zon 6
Är det någon som har provat gräsmattegödsel där det samtidigt finns medel mot maskrosor och annat ogräs? Egentligen tycker jag inte riktigt om det där med ogräsmedel men jag tror att jag provat allt annat och något måste göras. Har hört att man måste se upp om man har syrener för de tål inte det här, men hur är det med barn och husdjur? Fungerar det över huvud taget?

Åsa
Fredi
Jag tror att du först måste identifiera ogräset. Jag testade en sådan produkt och ogräset reagerade mer på gödslet än på ogräsmedlet... Helt fel resultat alltså.
carren
Jodå, jag har provat ett av de vanligaste kombigödningsmedeln (minns inte vilket)med mycket gott resultat på den radhustomt vi hade tidigare. När vi kom dit så var det mer maskrosor än gräs på sina ställen. Efter att vi hade gödslat med kombigödsel 3 omgångar x två säsonger (=6 st gödslingar på 2 somrar alltså, ursäkta luddigheten) så hade det blivit en dramatisk förbättring. Knappt en enda maskros kvar men massor av friskt gräs!

Jag ska väl tillägga att jag då inte visste att kombigödsel kan skada andra växter så då hade jag inga samvetsbetänkligheter. Nu bor vi på en stor tomt med enorm gräsmatta. Det skulle bli för dyrt att använda kombigödsel över hela den ytan. Dessutom har jag faktiskt dragit öronen lite åt mig just med tanke på andra buskar och träds välbefinnande så i min nuvarande trädgård får maskrosorna frodas bäst de vill. Men funkar, det gör kombigödsel absolut! Tänk bara på att man ska gödsla flera gånger under en växtsäsong (läs på påsen) och dessutom kontinuerligt år efter år för att hålla ogräsen borta. Många blir besvikna och tror att kombigödsel inte funkar när de strött ut en gång och det fortfarande finns maskrosor kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon