GoSatta
02-04-2005, 20:20
Jag bor på femtevåningen med franskbalkong, det är sydväst läge med full sol från 2 - 3 på dagen och ingenting som skuggar. Jag kan inte plantera direkt i lådan efter som vattnet då kommmr rinna ner på mina grannar under mig så jag måste ha växterna i krukor jag kan ta in och vattna.
Vad kan passa?? det är väldigt ljust och blir väldigt varmt. Vill gärna ha någonting som växer sig stort och gärna hänger ner. med eller utan blommor spelar ingen roll.
anna_rispan
03-04-2005, 08:22
hängpelargon har jag sett bli jättestor o snygg. men jag trodde att en fransk balkong inte hade någon plats att stå på... Hmmm. får forska lite
evelina
03-04-2005, 08:56
Hej!
Först måste du nog kolla med bostadsföretaget om du får ha blomlåda hängandes utanför pga att den kan ramla ner på folk. Hos oss får vi det inte.
Denna bild är lånad på nätet på en fransk balkong.
GoSatta
03-04-2005, 11:28
nej inte behöver man stå på en fransbalkong för att kunna ha en låda =)
i vår förening får vi ha lådor, lådan satt tillåmed där när föreningen sålde lägenheten till mig så det är inga problem. Den är rejält fastsurrad med ståltråd etc.
pelagoner är kanske inte min personliga favorit, skulle göra ha något man kan fröså, tycker det känns lite mer "äkta"
nån med fler förslag?
Em_I_Am
03-04-2005, 12:35
silvernjurvinda och nåt annat blommande kanske? silvernjurvindan är otroligt torktålig vilket ju är bra om det är riktigt varmt o soligt.
anna_rispan
03-04-2005, 12:49
men de pelargoner jag såg på kanten av en balkong va enorm. som stora buskar. tror at de var hängpelargon. intrycket va maffigt i allafall. även om den inte e min favvis heller. nåja....
Bidens är en växt som jag gillar skarpt! Luktar gott och blommar som en tok hela sommaren! Den går att så själv, men det är kanske lite sent nu... Brukar finnas som plantor hos handelsträdgårdar också om du kan tänka dej att "fuska lite"...
Bor högst upp med balkong i sydvästläge. Har skaffat s k självvattnande balkonglådor. Dessa klarar minst 2 dagar under högsommaren utan att behöva fyllas på. Vattnar man för mycket går det bra att ställa en burk (big pack el. liknande under dräneringshålen för att fånga upp vatten som rinner ut.
Har haft sådana lådor i tre år nu, lite dyra i inköp men med tanke på vad man vinner, jättebra!
Förra året hade jag bl a hängverbena i mina lådor. Det var verkligen en hit! Blommade från planering till början av november. För rikligare blomning, om man orkar, klipper man bort det som blommat ut.
Mina verbenor blommade i cerisrosa och violett med växter i silver, bått, gult och rött (hängpelargon) däremellan.
Tips till denna kombination fick jag på en fantastisk Skottlandsresa. (Och jag som alltid varit rädd att blanda för mycket färger!!!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.