Full version: Arum italicum
Blomstertanten
Har "fått tag" i knölar i dag ! rolleyes.gif

Har letat information och hittat lite. Det verkar som just den inte är vinterhärdig till skillnad från övriga Arum.

Eller är den det om man har den i gynnsamt läge och täcker ? unsure.gif
Hoppas någon vet !
Anna i Örsjö
Jag har fläckig munkhätta (kommer inte ihåg det exakta latinska namnet) här hos mig som tål det mesta.
T.o.m. gräsklipparen om hösten sen kommer sen så snällt igen nästa vår, men förstås jag bor ju i zon 1 här nere i SKåne så vintertäckning är sällan nödvändigt.
Jag skulle vilja veta vad den användes till inom medicinen förr i tiden, har letat på nätet och på biblan men inte fått fram något. Så om du lyckas hitta något kan du ju upplysa oss andra.

MVH Anna i Örsjö
Blomstertanten
Hittade detta, här på Odla

Här är en konstig länk : Nimins drogförteckning

Har letat nu på alla möjliga sidor om örtmedicin , örtagårdar , häxbrygder och alla möjliga andra . Återkommer om jag lyckas hitta något mer.

Den är ju i alla fall giftig så man kanske inte bör äta munkhätta ! wacko.gif

Fläckig munkhätta - Arum maculatum

Verkar som om Arum italicum är härdig i zon 1 - 2 , så det kanske kan gå här i zon 3 med lite omsorger !
Hittade en bild här ! wub.gif
Häxa
jaha, så himla spännande tongue.gif

dom blir nog fina kanske eventuellt, så småningom eller nåt wink.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon