Full version: god fortsättning
GoSatta
jag är varken katolik eller kristen men vill ända önska den nyligen avldidne påven en god fortsättning! och jag hoppas att nästa påve är afrikan eller filippin (tror det skulle vara nyttigt för den katolska kyrkan).

för alll katoliker, jag beklagar sorgen! för påven, god fortsättning, för hela världen, jag hoppps att nästa påve håller samma kaliber MEN att han kanske är lite mer reformvänlig.

God fortsättning iaf Johannes Paulus II.
*Felix matte*
Tror nog att han var död redan igår men det var "fel" datum att tillkännage frånfället.
Kristen är jag men kan inte förstå hysterin...liknar avgudadyrkan...
Önskar att den tillkommande påven hårdare tar itu med alla övergrepp..sexuella sådana som försiggår och som den Katolska kyrkan hittills i möjligaste mån tystat ner.
Samtidigt önskar jag att påven Johannes Paulus nu kommit till ro. wub.gif
Caprice
Varför inte en kvinnlig påve..?
Det skulle ruska om i kyrkan..

Caprice
ejjan
Katolicismen förbjuder kvinnor att bli präster, så att bli påve är nog uteslutet...

Önskar honom frid och hoppas som föregående på en mer reformvänlig påve, t ex gällande aids och prevetivmedel.
zaaritha
Jag är inte religiös--men måtte han få vila i frid!
Tycker att påven ska avskaffas!
Precis som om han vore ett helgon--el.dyl.
Nix!!!
ninnisky
CITAT (zaaritha @ 02-04-2005, 22:59)
Jag är inte religiös--men måtte han få vila i frid!
Tycker att påven ska avskaffas!
Precis som om han vore ett helgon--el.dyl.
Nix!!!

instämmer till fullo ......
Efter ett antal år i katolskt land är jag glad att vi lever med en annan religion här. rolleyes.gif rolleyes.gif
lotta_
En miljon sörjande katoliker väntas till Rom för att ta farväl av påven.

Vilket kaos det kommer att bli ohmy.gif.
fruberglund
CITAT (ejjan @ 02-04-2005, 22:58)
Katolicismen förbjuder kvinnor att bli präster, så att bli påve är nog uteslutet...

Bara en av anledningarna till att man inte är religiös!
Berith
CITAT (lotta_ @ 03-04-2005, 08:35)
En miljon sörjande katoliker väntas till Rom för att ta farväl av påven.

Vilket kaos det kommer att bli ohmy.gif.

ohmy.gif Jaa! Finns det parkeringsplatser till så många?

Neej, allvarligt.... Tycker det är ganska ointressant om det finns nån påve eller inte.
anna_rispan
Jag hade samma tanke som Felix matte. att om han nu dog den 1 april så skulle de nog inte säga det....

I protestantiska kyrkor får ju kvinnor bli präster.
yla
en svart kvinna va de skulle va nåt

i övrigt fattar jag inte hela hysterin kring påvens död
alla människor dör ju o de verkade precis som om de skulle vara nåt extra att påven dog

nej jag fattar inget av den cirkusen
Betty
CITAT (oldwolfie @ 03-04-2005, 10:58)
i övrigt fattar  jag inte  hela  hysterin  kring påvens  död
alla  människor dör  ju o de  verkade  precis  som om de skulle  vara  nåt extra  att påven  dog

Att det är sån uppståndelse/hysteri kring påvens död beror förståss på att påven var en väldigt betydelsefull man. Att vara påve innebär att man är:

Biskopen i Rom, romersk-katolska kyrkans högste ledare. Ses av katoliker som Petrus efterträdare och Kristi ställföreträdare (vicarius Christi). Påven utnämner biskopar och kardinaler sammankallar kyrkomöten och ansvarar för katolikernas lära bl.a. genom att skriva encyklikor.
Han är också statschef i Vatikanstaten och utses till ämbetet av kardinalerna då företrädaren har avlidit.

(fakta hämtad från susning.nu)
Sylvia
CITAT (ejjan @ 02-04-2005, 22:58)

Ja men det ska ha funnits en kvinnlig påve!! En bok som heter Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross berättar om henne. Enl. boken ska hon ha varit påve mellan åren 853 och 855. Det ska finnas vissa historiska belägg för att hon verkligen har existerat. Katolska kyrkan ska efter hennes död, när man upptäckte vilken kön hon hade, ha infört obligatorisk könskontroll av alla blivande påvar. Stolen där denna kontroll utfördes finns avbildad i boken. tongue.gif
cic
En fantastiskt spännande och bra bok dessutom!!
niklaswik
Hehe, Roms turistchefer och hotellägare måste ju ha jublat lite inombords över påvedöden och alla som kommer som flugor på en koskit.. biggrin.gif
gammelnalle
Bara en fundering.....

OM man vill ändra på något så måste man väl vara medlem??

Jag som ICKE ansluten till svenska kyrkan anser mig icke ha rätt att deltaga i deras val (får dessutom icke) eller i deras inre angelägenheter (DOCK kan man ju ha synpunkter... men det är en annan femma)

samma sak bör väl då gälla om jag vill avskaffa Påven?? Dvs FÖRST måste jag bli katolik för att få göra min stämma hörd??? Annars snackar vi väl ANARKI???

bara en liten undran i all enkelhet.....
Snöflinga
Så rätt gammelnalle rolleyes.gif Var och en blir salig på sin tro,
mej stör det inte, tycker det är facinerande med alla människor som sörjer sin påve.
*Felix matte*
För mig ter det sig helt ofattbart att demokratiskt styrda länder "sörjer" en påve som haft så odemokratisk inställning och som inget gjort för att stoppa sexuella övergrepp mot barn och som sett kvinnan som underlägsen och ej värdig att verka i prästyrket. wacko.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Sedan spelar det ingen roll om jag är medlem av den katolska kyrkan eller inte... jag har ingen som helst respekt för typer som inte värderar alla människor lika...oavsett kön och därför tycker jag att han var en ynklig typ
Påven hade ju aldrig funnits till om inte hans mor ...Läs här om en liten del av vad som sker i det fördolda.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 03-04-2005, 23:40)
För mig ter det sig helt ofattbart att demokratiskt styrda länder "sörjer" en påve som haft så odemokratisk inställning och som inget gjort för att stoppa sexuella övergrepp mot barn och som sett kvinnan som underlägsen och ej värdig att verka i prästyrket. wacko.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Sedan spelar det ingen roll om jag är medlem av den katolska kyrkan eller inte... jag har ingen som helst respekt för typer som inte värderar alla människor lika...oavsett kön och därför tycker jag att han var en ynklig typ
Påven hade ju aldrig funnits till om inte hans mor ...Läs här om en liten del av vad som sker i det fördolda.

Ja, just katolska kyrkan är väldigt drabbat av dessa "sexskandaler"
det visar ju att även präster "vill" fast de påstår att de lever i celibat...
och att ge sig på stackars barn är fördjävligt.
annars är ju katolska kyrkan känt för sina förtryck av kvinnor, homosexuella.
det är bara att beklaga dessa stackare som tror på sagorna som kyrkorna är uppbyggda av.
krister
Sulawesii
Kan väl inte finnas en bättre täckmantel......? sad.gif mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon