Full version: Förvuxen tall
Ciczi
Hej

Jag har en stor tall som är planterad någon gång på 1940 eller 1950-talet. Den har fått växa okontrollerat och stör en del av grannarna. I mitt album Tallen finns bilder på hur den ser ut.

Jag undrar vad som händer om man tar bort den stora grenen som skjuter ut till höger (och in över grannens tomt).
Hur mycket beskärning tål en tall och hur gör jag det enklast? Vad har ni andra för erfarenheter? Ska jag kanske vända mig till en som har trädbeskärning som yrke?
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få.

mvh Ciczi
KURT
Undrar hur man "kontrollerar" en talls växt?

Jag tror att tallen skulle överleva även om man sågar av den stora grenen, men den skulle nog se ganska konstig ut, det kommer att bli helt tomt på ena sidan. Och den "naturliga" toppen ser också ganska klen ut och det skulle synas ännu tydligare om man tar bort den grenen.
amaira
Nog tål den, kan inte tänka mig annat (men kanske inte just nu på våren!).

Däremot, det som är borta förblir borta, och det verkar ju som om denna gren har fått ta över och bli krona. Men vad gör man om det förstör för grannen?
Du behöver ju inte ta bort hela grenen ända inifrån stammen, om det nu gör någon skillnad.

Jag vet inte hur den ska sågas för att kännas harmonisk efteråt. Här får någon klokare ta över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon