Full version: Bortglömt orkidé
Em_I_Am
Hej! Jag har gjort en dum sak.... Helt glömt bort min berry oda sad.gif Stammarna är helt skrumpna o rynkiga pga vattenbrist. Bladen är matta o lär trilla av. MEN i topparna skjuter den ut små skott som bildar mellan 3 o 5 nya små rötter. Den producerar väl bebisar i ett desperat försök till att överleva den stackarn sad.gif
Vad gör jag med dessa?
Jag har vattnat själva plantan ordentligt nu men jag är rädd att den mår så dåligt att den inte orkar transportera upp vatten till bebisarna. Förslag på hur jag ska rädda småttingarna? Linda våt mossa runt rötterna på dem? Spraya vatten? Hugga av dem? unsure.gif

Här är en berry oda på bild för dem som vill se.... Den doftar! smile.gif
Dendrobium Berry Oda
pejori
jag skulle ta av topparna som har fått rötter och plantera dom med mossa närmast rötterna smile.gif smile.gif
sedan skulle jag kapa stammarna, så långt ned det går..(och hoppas på rotskott)
så skotten på och runt om får en chans att ta sig wub.gif
Em_I_Am
Tack för svaret! Det låter vettigt! Såg nu att den redan fått ett rotskott så jag hoppas det kommer fler om jag sköter den väl. wub.gif
mamamaggan
Såg detta inlägg och undrar lite mer om hur man tar hand om " orkidé-bebisar". Har fått en sådan på en av mina phalaenopsis en bit upp på den gamla blomstängeln. Den har bra med rötter så kanske jag kan sätta den i en egen kruka? Lindar jag mossa runt rötterna och sätter " hela paketet " i orkidéjord eller?
Förresten , när är det dags att sätta om orkidéer? De gamla rötterna på mina har torkat men det kommer nya fräscha hela tiden fast ovanpå jorden. Ska jag plantera om och ta bort de gamla rötterna? unsure.gif
Annlo
Ja visst! Det är bara att plantera den lille "keikin" i mossa och barkblandning som passar för orkidéer!
Plantera om stora plantan behöver man inte göra mer än ca vart tredje år eller så. De ser ofta ut som om de vill ur krukan men det är när barken och mossan börjar förmultna och bli till jord som man ska plantera om. (rätta mig om jag har fel, någon!!)

Lycka till!

Lyckos dig som fått en keikis, själv har jag minsann inte fått nå'n!

Annlouice
pejori
CITAT (Annlo @ 09-04-2005, 18:28)
Lyckos dig som fått en keikis, själv har jag minsann inte fått nå'n!

Annlouice

inte jag heller mad.gif mad.gif mad.gif
GoSatta
helt oventenskapligt så påstår jag att keikis får man när dag / natt temperaturen är väldigt lika, alltså iigen normalt tillstånd för en orchide. Har man temperaturskilnad mellan dag och natt så producerar dom istället blommor vilket kanske är trevligare? =)

Detta är dock helt ovetenskapligt framtaget efter mycket läsande på olika forum + att det verkar som om det är vanligare med keikis på kontor än hemma hos folk och kontor håller oftare en stabil temperatur.

Som sagt helt ovetenskapligt och vill man ha keiks finns det ju tydligen hormoner eller något liknande man kan köpa för det smile.gif
pejori
nä....inget fusk. naturligt ska det vara laugh.gif laugh.gif laugh.gif
vet inte om din teori stämmer...har fönstrena öppna, så det blir rätt kallt på natten, men dom blommar bra biggrin.gif
GoSatta
jo det är ju just så dom blommar, varmt på dagen svalt på natten.

keikis = samma temperatur dag som natt.

men som sagt heeeelt oventenskapligt smile.gif

själl får jag aldrig keikis och bor i gammal dragig lägenhet så ahr rätt bra temperatur skilnader inne.
mamamaggan
Tack för alla tips! smile.gif

Har en undran till. Läste för något år sedan om någon som hängde sina orkidéer i äppelträdet på sommaren.Det sas att de mådde jättebra av det. Någon som prövat? unsure.gif
Annlo
Nej, har inte vågat prova med phallisar! Har fått för mig att de inte trivs i kallare miljö än 15 grader?! Och den risken finns ju med den svenska sommarens skiftningar...

Däremot hade jag min oncidium ute förra sommaren och det fick fnatt och växte som bara den! wub.gif
Fick sedan två stänglar med minst hundra blommor på hösten sleep.gif

Annlouice
pejori
jag hänger ut alla orkideer med bulber i skuggan hela sommaren... smile.gif smile.gif
dom tirvs bra där och växer bra wub.gif wub.gif
pahleonopsis trivs inte utomhus, det är för kallt smile.gif
mamamaggan
OK man kan alltså göra det med vissa sorter. Men kan jag hänga ut mina på verandan tro? Har tak över den och där är sol hela eftermiddagen.
pejori
inte med pahleonopsisen...bara sådana där bladen kommer ur en "klump" =bulber
mamamaggan
OK. Tack så mycket! smile.gif

Vilken tur att detta forum finns så man inte klantar till det med sina blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon