Full version: urin gödsel
peterinas
någon som gödslar med urin ? läste nyligen att mn kan använda det . ska tydligen ha en 1 del urin och 9 delar vatten ( nyfiken)
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det funkar bra, exempelvis till sommarblommorna.
peterinas
undrar hur det funkar till gräsmatta? är ju billig gödsel men kankse lite fånigt o kissa i en hind rolleyes.gif
Tapio
CITAT (peterinas @ 03-04-2005, 13:05)
undrar hur det funkar till gräsmatta? är ju billig gödsel men kankse lite fånigt o kissa i en hind rolleyes.gif

Halaj!

Här går inget guldvatten till spillo!
Jag brukade tidigare hälla ut det på strategiska ställen i trädgården (spär inte ut det), men jag märkte att var jag än hällde ut det så började det att växa brännässlor där, jag tror att jag måste ha fått nässlefrön i urinblåsan på något sätt...J, så numera så hivar jag ut det på gräsmattan i stället.
Jag har varit konsekvent och ”vattnat” en given plats ett tag, och sedan bytt plätt efter ett tag, och kan därför intyga att det gör jätteskillnad, verkligen.
Gräset frodas_mycket_bättre där jag guldvattnar.

//T
Christoffer
Ska man då inte ta "mellankisset", alltså strunta i att använda sig av det som kommer först och sist när man kissar, då det innehåller mest onyttigheter?
Eva i Skåne
CITAT (Tapio @ 03-04-2005, 13:09)
jag tror att jag måste ha fått nässlefrön i urinblåsan på något sätt...

Märkligt fenomen biggrin.gif rolleyes.gif
Anna i Örsjö
Hej Christoffer!

Urinen är steril inne i blåsan och anledningen att man inte använder den första urinen vid provtagning är att den sköljer bort ev bakterier som sitter i urinröret. Men ska man bara gödsla trädgården så spelar det ingen som helst roll.

MVH Anna i Örsjö
tomba
Syren älskar urin på våren de blommar ngt otroligt. det är endast ureakänsliga växter som kan ta illa upp. smile.gif
sommarfina
Vilka växter är urinkänsliga undrar jag ju så klart då? ohmy.gif
Tjosan
CITAT (tomba @ 07-04-2005, 14:15)
Syren älskar urin på våren de blommar ngt otroligt. det är endast ureakänsliga växter som kan ta illa upp. smile.gif

Jasså.. Det förklarar ju varför mina syrénbuskar växer och mår bra fast min hund kissar på dem titt som tätt.. smile.gif
Christoffer
I botaniska trädgårdar ska man inte pinka (förutom på deras WC:n), betyder det att det mesta där gillar sur jord?

Gödsla jorden med urin, finns det nyttigheter i urinen också?
noora
CITAT (Christoffer @ 12-04-2005, 14:00)
Gödsla jorden med urin, finns det nyttigheter i urinen också?

Ja, urin är kväverikt. Det innehåller väl en del fosfor m.m. också.
Xelma
och eftersom nässlor gillar kväve är väl det förklaringen till Tapios nässelodling smile.gif

Så det är surjordsväxter man ska undvika att kissa på, eller? Får isf lära hunden att undvika dem...
Grönblomman
CITAT (Christoffer @ 12-04-2005, 14:00)
I botaniska trädgårdar ska man inte pinka (förutom på deras WC:n)

Hahaha, nu skrattar jag allt gott!

Jo, jag läste allt detta i min trädgårdsbok tidigare idag. Står lite här och var, verkar verkligen vara "guldvatten" för trädgården... (blä!) wacko.gif wacko.gif
Tapio
Halaj!

Ytterligare inlägg.

Det där med utspädning.
Mitt nässelodlande tyder på att späda kanske kan vara en bra ide, fast jag tror mest att det handlar om att det inte skall lukta och göra grannarna sura. Själv har jag två kvigor (på sommaren alltså) som närmaste grannar och har således inte problemet. Jag har noterat att de är inte så värst nogräknade vad gäller toalettbestyr och därför tror jag inte att de har synpunkter på mitt guldvattnande heller.

Nässlor.
I mina sökningar (på nätet och i böcker) angående pH och jordens buffrande förmåga så läste jag att människans pH i blodet är noga reglerat. Det måste ligga på 8 drygt (minns inte det exakta värdet). Jag minns inte vilken inälva det är som sköter regleringen, men jag minns var överskottet av vätejoner (som pH är ett mått på) hamnar: det är i blåsan. Surt alltså. I naturvetenskapens namn var jag precis och tog ett prov på mitt guldvatten: 5,5-6. Jag har köpt pH-mätstickor på apoteket.

Nånstans i någon tråd var det någon som pratade om att man kan provså diverse växter för att utröna vilket pH man har i sin jord. Minns inte riktigt alla växterna, men jag minns att brännässla trivs med högt pH. Och det är här det inte går ihop riktigt.
Det måste alltså vara så att nässlor gillar urins höga kväveinnehåll mer än det skyr dess låga pH??

//T
krukan
Jag tror att det finns så mycket buffrande partiklar i jorden att brännässlorna inte märker att urinen är sur. Det tar ett bra tag för tex surt regn att göra marken sur. Men nu har ju DET pågått ett tag...
Frida H
Det brukar växa massor med brännässlor vid gödselstackar, så nåt i pinket som de gillar måste det ju vara.
Själv har jag köpt mig en sån där liten fin tjejpotta att kissa i, med den i näven kan jag (efter blåstömmning )tassa ut och vattna utan att grannar ser/fattar vad jag gör. Har förgäves försökt att få de manliga delarna av familjen (man + 2 söner) att pinka i hink så jag får lite mer men har inte lyckats. Ska ånyå starta en övertalningskampanj. sad.gif biggrin.gif
Killensomvillhagrönafingrar
*imponerad av beslutsamheten* skulle själv inte orka göra detta.

Enda lösningen jag skulle kunna tänka mig är en stor tratt placerad lite lagom avskilt i trädgården. I trattens lilla ände en slang kopplad till en bevattningstank med automatik.

Får nog sätta mig och skissa.

Slangen skall vara i en rulle så har man ett vattenlås. Detta kan blandas med regnvatten från taket.
Automatik som reagerar på regn så att bevattningen blir mindre då.
Lucka i vattenbehållaren för att kunna tillsätta nässlor, flytande gödsel osv.
Kvinnlig variant i form av hink på pedistal med ring. Pedistalen skall vara såpass hög att det blir fall till vattenbehållaren.

Mobilslang med lätt undertryck till spädbarn, fästes i specialsydd blöja med gardena koppling på.

Jo så får det nog bli *ler*
Konstigt att jag hela tiden hittar nya projekt eller hur?
noora
Nässlor gillar kväve och urin innehåller massor av kväve så därför växer nässlor gärna vid gödselstackar.

Om man ska göra nässelsoppa ska man inte plocka nässlorna nära gödselstackar, eftersom de innehåller mer nitrater (kvävesalter). Nitrater är inte bra för njurarna, eftersom det är bl.a. just nitrater som njurarna rengör kroppen från (och skickar ut med urinen). Extra nitrater gör alltså så att njurarna får för mycket att göra.

Nässelvatten är i sin tur också bra kvävegödsel, eftersom nässlorna bundit en massa kväve i form av nitrater.
gunde
urin bör spädas 1+9, annars riskerar det att bränna sönder det du vill ska prunka.

antar att just nässlor är så pass tåliga att de var de enda som överlevde behandlingen... och de fick väl ordentligt med fart.

1+9 är lätt att komma ihåg, det är väl samma som blandsaft... blink.gif
Ulrika på balkongen
Jag hörde om ett knep för att bli av med särskilt sega träd som inte vill dö är att kissa konsekvent på dem för då växer de ihjäl sig. Vet dock inte om det är sant, vet ni?
gammelnalle
CITAT (gunde @ 20-04-2005, 23:11)
urin bör spädas 1+9, annars riskerar det att bränna sönder det du vill ska prunka.

antar att just nässlor är så pass tåliga att de var de enda som överlevde behandlingen... och de fick väl ordentligt med fart.

1+9 är lätt att komma ihåg, det är väl samma som blandsaft... blink.gif

blandsaft??? knappast .. det brukar vara 1:4 eller 1:5

smile.gif smile.gif smile.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif

men Guldvattnets koncentration är nog inte fullt så noga med proportionerna... huve´saken är nog att det inte är FÖR koncentrerat...

(man VATTNAR ju växterna med "vanligt" vatten också och då "bryts" ju förhållandena...)
Tapio
CITAT (gunde @ 20-04-2005, 23:11)

1+9 är lätt att komma ihåg, det är väl samma som blandsaft...   blink.gif

Halaj!

Hallå där!
Är det min behandling du menar?
I så fall är ditt antagande helt fel; mina växter mår alldeles utmärkt.
Jag tror att det handlar om urinmängden (vatten el. inte) man häller på växten och inget annat.

Tvillingarna Nisse och Arne handlar varsin kvarting seglarvatten på bolaget. Nisse drar i sig sitt rent i frostimmigt glas, medan Arne tycker att det bränner så i halsen så han blandar milda groggar på dricken. Om de har samma vikt, kön, alkoholvanor mm, så blir slutkontentan precis densamma för båda om de tömmer sina kvartingar: de blir precis lika packade.

Helt analogt med detta så ser jag ingen skillnad på att hälla på 1 dl. rent urin el. 1 L utspätt med vatten i förhållandet 1:10, mängden urin som växten får är densamma.

//T
asator
Hej!

Jag älskar det här forumet. Tror ni man kan gödsla gräsmattan med guldvatten tidigt på söndagmorgon när resten av familjen sover? Ger det resultat om man gör det en gång i veckan? Jag menar - vilka mängder talar vi om? Hur långt räcker en vattenkanna?

Hälsningar
asator tongue.gif
jeno
Inser att jag måste köpa en "pimpinett" eller vad nu tjejpottorna heter... Varför slösa bort både färskvatten (spola toan) och fantastisk gödning? Männen i familjen får väl gå ut och pinka i buskarna, de är lite taniga. (Buskarna alltså) Tål Thuja guldvatten?
mamamaggan
Ett litet varningens ord bara. Alla " mina" karlar "vattnar" buskarna ( och gräsmattan) ute vid sommarstugan. Om man " vattnar" för intensivt på en och samma plats så dör i alla fall gräset. Det blir alldeles svart, dör och kvar står man med en kal fläck där det tar lång tid innan det växer något igen. Inte vet jag om " mina" karlar är speciellt giftiga unsure.gif men det är vad som hänt hos mig. sad.gif
jeno
Hmm. Det är väl där spädningen kommer in då. Om de dricker riktigt mkt vatten kvällen innan borde morgonpinket funka kanske? blink.gif
tullmejs
Någon här på forumet berättade sin strategi: piss (allt han producerade, tror jag) på gräsmattan, som växer omåttligt; det uppsamlade gräsklippet som gödning på allt som behöver, tex grönsaker som skulle fara illa av supernäringen i det gyllene njurvattnet. (Dessutom kan det ju bära emot att stå och strila i plocksalladen). För alla som samlar upp sitt klippta gräs verkar det vara en lysande metod.
Frida H
CITAT (jeno @ 22-04-2005, 21:50)
Tål Thuja guldvatten?

Vet att folk med thujahäck inte gillar när hundarna pissar på den, det blir brunt o sen dör busken. Men hundarna pinkar ju på busken inte på jorden o har en börjat så lyfter ju varenda hund som går förbi på benet på samma ställe.
Ammari
Min morfar vattnade alltid sina rosor på lantstället med urin. Där hade vi utedass men på nätterna fick alla som behövde kissa i en stor hink, pappret slängdes separat. Sen tog han urinet och gödslade med. Vet tyvärr inte om han spädde det....

Lite kuriosa kanske biggrin.gif
gunde
nu har jag börjat gödsla min syrén med urin... tassar ut med pottan när grannarna släckt. bor ju ändå i stan. wink.gif
Reserv
CITAT (Frida H @ 23-04-2005, 19:05)
Tål Thuja guldvatten?

Vet att folk med thujahäck inte gillar när hundarna pissar på den, det blir brunt o sen dör busken. Men hundarna pinkar ju på busken inte på jorden o har en börjat så lyfter ju varenda hund som går förbi på benet på samma ställe.

Vad som helst dör nästan när hundarna varit där och pissat på dom, det är som sagt var outspätt och det blir lager på lager. Nu ska inte "guldvattnet" hällas på själva växten utan på jorden och dessutom utspätt. Om en karl pinkar på samma buske varje morgon har kliver ut i det gröna, så dör den också (vet av egen erfarenhet) busken alltså. Men det är nog nära på att karln hänger löst i vissa lägen där också beroende på om det är en buske av värde rolleyes.gif
SannaLasso
CITAT (Reserv @ 25-04-2005, 22:33)
CITAT (Frida H @ 23-04-2005, 19:05)
Tål Thuja guldvatten?

Vad som helst dör nästan när hundarna varit där och pissat på dom, det är som sagt var outspätt och det blir lager på lager. Nu ska inte "guldvattnet" hällas på själva växten utan på jorden och dessutom utspätt. Om en karl pinkar på samma buske varje morgon har kliver ut i det gröna, så dör den också (vet av egen erfarenhet) busken alltså. Men det är nog nära på att karln hänger löst i vissa lägen där också beroende på om det är en buske av värde rolleyes.gif

haha...sambon lyckades pinka ihjäl flera kvadratmeter av ett fantastiskt vincabestånd på ett halvår...
Tapio
Halaj!

Öhh...kanske man skulle göra en helomvändning i resonemanget och ha kål på kirskålen genom att pinka ihjäl dom?...:-)

//T
Micke
Orsaken till att man ska späda ut urinen är för att man faktiskt ganska effektivt kan ta livet av växter annars - om koncentrationen av näringsjoner är högre i marken kring roten än inne i växten uppstår något som kallas för omvänd osmos vill jag minnas, dvs istället för att ta upp vatten börjar växten förlora vatten - och vissnar. Av den orsaken ska man inte vara överdrivet generös när man gödslar.

Efter större konserter i Brunnsparken i Helsingfors har parkavdelningen ibland varit tvungen att vattna buskagen i tre dagar för att rädda livet på dessa stackare som oförskyllt utsatts för floder av urin från folk som inte orkar köa till bajamajorna. Har själv testat det en gång och lyckats pinka ihjäl en maskros - men det krävdes att jag pinkade på den dagligen i en veckas tid innan jag fick livet av den sega rackaren (gräset runt den dog mycket fortare...).

Micke
Frida H
Jaha....då kan vi skippa det sättet att ta dö på maskrosorna. Jag fortsätter med grovsalt. Det funkar bra hos mig.
gunvor
aha - nu lärde jag mig ngt nytt - det får mig att tänka på torgtanten i min barndom.
Någon frågade hur hon kunde ha så fin gräslök och hon svarade "den får en potta varje morgon"
Jill-Ulrika
August Strindberg hade en förkärlek att sätta nya namn på saker och ting krokus fick heta saffransblomma och urin fick heta purin något som han flitigt använde för sina odlingar. Han skulle ha en speciell vattenkanna som han pinkade och sen fyllde upp med vatten och vattande med ohmy.gif huh.gif sleep.gif
jåj
En liten fundering hur många liter urin motsvaras av en säck blåkorn (NPK)

Man kan ju ocklså ta tillvara vattnet från tvättmaskinen med alla fosfater och tensider och ... som göder våra sjöar ? eller ?

Funderingar

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon