Hej!
Om man sätter 400w-lampan 1.5meter ovanför krukorna hur stor area täcker den då? Jag hade nämligen tänkt att bygga ett bord som passar...
och hur stor area om jag bara sätter denen meter över?
Monica M zon 4
15-03-2003, 18:29
Beror väl på vinkeln på kanten på lysrören? Tror ljuskällan bör sitta närmare växterna om du inte har nån riktigt bra dunderlampa förståss.
Christer C
15-03-2003, 23:18
Det beror på armaturen, hur reflektorn är utformad. Med en växthusarmatur så gissar jag att du täcker en yta på 2 x 2 meter från 1,5 meters höjd. Kanske ytterliggare lie mer men då avtar nog ljuset rätt mycket ute i kanterna.
Ingrid på Västkusten
16-03-2003, 13:54
Hallon,
Måste rekommendera inköp av en LJUSMÄTARE!
ca 8-10 kvm räknar vi med som har lampan på drygt 1-1,2 meter ovanför där den skall sitta enligt tillverkares rekommendation. D vs jag fyller hela tvättstugan med plantor ;-))
Hälsar ingrid
Christer C
17-03-2003, 17:26
Ingrid,
Hur ser den armaturen ut som klarar att belysa en area på typ 3x3 meter från 1-1,2 meters höjd?
Ingrid på Västkusten
18-03-2003, 07:16
Succseeds armatur har vi köpt :-) förutom de vi hade innan då - med mindre watt-tal.
Har varit och mätt med vår ljusmätare - det är helt otroligt vilken yta den täcker :-)
i ena kanten har vi iofs stärkt upp med ett litet lysrör - :-) ljusmätaren slår ju i botten när vi mätte under lampan :-D
Vi har den inte på 1,5 meters avstånd utan det är en meter (har itne mätt exakt) som vi har den på. Det beror ju en del på vilka reflektorer man har om dne är bredstrålande elelr smalstrålande med.
Har varit och kikat på nya armaturer igår - små italienska fiffiga saker - metallhalogen som man fäller in i taket. Där är det en tre meter som täcks in 'bara' - men det är itne dåligt. Blir nog nånting för nya uterummet det!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.