Hej
Jag har en pilbuske som är mycket pigg på att växa. Den har blivit för stor och nu tänkte jag slakta ner den och använda alla långa skott till en koja till barnen. Det får bli så bra som det blir, och metoden jag tänkte använda är: att kapa skotten, stoppa de i jorden i en ring och knyta ihop toppen på nått vänster.
Frågan är vilken tid det bör vara. Har fått för mig nu är rätta tiden, innan pilen slagit ut. Stämmer det?
Unni
Anna i Örsjö
04-04-2005, 07:12
Visst kör igång, men troligtvis kommer den att rota sig och sen får du klippa om ungarna ska få plats.
Anna i Örjsö
Susanne i Linköping
04-04-2005, 10:28
Om man inte vill att pilen ska rota sig är det bara att gå och rycka lite i pinnarna (dra upp lite och sen trycka ner igen) då och då, så förstörs alla nya rötter.
Va?????????????
Jag trodde hela poängen var att de skulle rota sig! Annars blir det väl ingen grön fin koja utan en bur til ungarna......hmm, vänta kanske ingen dum idé. Nej, även om det en lockande tanke så var det inte så jag tänkte.
Jag tänkte jag skulle pynta på den gröna pilen lite med lite ettåriga klätterväxter. Sedan får jag väl klippa pilen en del varje år för att den ska behålla formen, tänkte jag.
Jag har tre ställen att välja att placera den på. Jag kanske skulle välja det lite torrare så den inte växer så förskräckligt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.