Full version: tegelsten
peterinas
läste en gammal artikel på jobbet om trädgård . man slog ner ett armeringsjärn i backen sen trädde man på tegelstenar med hål i och riktade dom åt olika håll , var snyggt faktiskt och sen var det lite krukor och prydnad på dessa
Eva i Skåne
Var det vanliga tegelstenar? Känns inte som man kan få plats att ställa krukor på dom. wink.gif
Annars är det ju en enkel idé att ta efter.
peterinas
japp vanliga krukor , kan varit mindre sorts krukor . men blir en enkel och billig dekoration till trädgården . kankse ett fågelbad på toppen? är vanliga tegeklstenar fast med hål i så enkel som bara attan smile.gif . gör man en pinne som är 1 meter hör blir det en del krukor sen kan man vrida tegelstenarna som man vill smile.gif
gammelnalle
Se bara till att det är HÅLSTEN... det finns tegelstenar utan hål också... och då blir det jobbigt... (även om det går att borra i tegel..)

smile.gif smile.gif smile.gif
Lena N
Låter som en bra idé! Men jag undrar, klarar tegelstenarna en vinter utan att frysa sönder eller måste man bygga tornet på nytt varje år.

Jag börjar få lite funderigar på att göra en enkel "mur" runt komposten enligt ungefär samma system. Därför undringen om vinterhärdighet. wink.gif
Ewa L
Jag har ett fundament av tegelsten till ett solur. Jättefint, men det vittrar sönder lite varje år. sad.gif
Ännu några år till kommer det att stå kvar, men är inte så fint längre.
peterinas
CITAT (Lena N @ 04-04-2005, 22:23)
Låter som en bra idé! Men jag undrar, klarar tegelstenarna en vinter utan att frysa sönder eller måste man bygga tornet på nytt varje år.

Jag börjar få lite funderigar på att göra en enkel "mur" runt komposten enligt ungefär samma system. Därför undringen om vinterhärdighet. wink.gif

tegelstenarna bör klarar vintern . är ju trots allt byggmaterial . men som sagt dom vittrar sönder med åren . kanke ide att murputsa dom lite? använder man hålsten så kan man ju flytta den med mellan åt smile.gif eller utöka den . men blir svårt om man putsar den men gör man den flyttbar går det att byta yt tegelsten mellan åt om dom blir dåliga
Zanna
Vad jag hört så finns det olika sorters tegelsten och ska man ha dem i trädgården ska man ha de som tål frost... vilka det nu är wink.gif
ÅsaF
Vi har gjort en tegelmur av vanlig sån hål-tegelsten och den visade sig inte vara frosttålig. Vi har lagt på ett lager betong uppepå men ändå så verkar det flisas sönder på sidorna så man måste nog endera putsa teglet eller skaffa nån frosttålig variant.
peterinas
spelar egentligen ingen roll m det är frosttåligt eller ej då det är ganska lätt att plocka in tegelstenarna smile.gif
ÅsaF
Ja har man möjlighet att ta in teglet på vintern så är det ju naturligtvis ingen fara att det fryser sönder.
peterinas
ska bygga en i veckan så ska ni få en bild på hur det ser ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon